بدن نوزادان به این علت که سیستم ایمنی آن به طور کامل رشد نکرده است توانایی لازم در برابر ویروسهای شایع را ندارد بنابراین بیشتر در معرض خطر بیماریها قرار می گیرد. نوزادان بیشتر در فصلهای زمستان و پاییز دچار سرماخوردگی می شوند. دلیل آن خشک شدن پوسته بینی در اثر هوای سرد و گرم داخل است که ورود ویروسها را به بدن آسان تر می کند. گرفتگی بینی و آبریزش بینی اولین نشانه های سرماخوردگی در نوزادان است.نوزادان به ویژه آنهایی که با بچه های بزرگتری که معمولاً دست های خود را نمی شویند در تماس هستند بیشتر در معرض سرماخوردگی قرار می گیرند. علاوه بر این آنها عادت دارند تا دستهای خود را به هر چیزی که در اطراف آنها وجود دارد بمالند و آنها را در دهان خود قرار دهند. در حقیقت احتمال دارد نوزاد در اولین سال زندگی خود، بیشتر از ۷ دفعه دچار سرماخوردگی شود.

تشخیص سرماخوردگی از آنفولانزا

دانستن تفاوت های سرماخوردگی و آنفولانزا از اهمیت ویژه ای برخوردار است .سرماخوردگی با گرفتگی بینی، ترشحات بینی (این ترشحات ممکن است در روزهای اول تمیز و شفاف باشد اما به مرور غلیظ تر شده و رنگ آنها به زرد، سبز و تغییر رنگ پیدا می کند) تب پایین (در حدود ۳۸ سانتی گراد)، عطسه، سرفه، گلودرد، کاهش اشتها، بد خوابی، بی قراری و ابراز ناراحتی همراه باشد. این در حالی است که آنفولانزا با علائمی مشابه آنها اما شدیدتر مانند بدن درد، تب شدید، اسهال و استفراغ ظاهر می شود.

درمان سرماخوردگی در نوزاد

درمان سرماخوردگی های شایع در نوزادان ، انجام دادن کارهایی است که با کمک آنها بتوان به نوزاد کمک کرد تا این دوران را راحت تر سپری کند.

·** تلاش کنید تا آب بدن نوزاد را به اندازه کافی نگه دارید. تا جایی که امکان دارد به نوزاد مایعات دهید برای نوزادانی که زیر ۴ ماه هستند، بهترین نوشیدنی شیر مادر و یا شیر خشک است. نوزادانی که در سن ۴ ماهگی بسر می برند علاوه بر شیر می توانند مقداری آب هم بنوشند و نوزادانی که در ۶ ماهگی هستند می توانند نوشیدن آبمیوه را با مخلوط کمی از آب شروع کنند.

·** سعی کنید تا هوای داخل منزل را مرطوب نگه دارید. برای این کار می توانید از یک دستگاه بخور استفاده کنید.

·** تلاش کنید تا جائیکه می توانید نوزاد را بخوابانید تا استراحت کند. سر نوزاد را به هنگام خوابیدن کمی بالاتر از سطح بدنش نگه دارید. این کار به تخلیه ترشحات بینی و تنفس او کمک می کند.

· **بینی نوزاد را با قطره های مخصوص (سالین) چرب کنید. و ترشحات آن را با سرنگ های پلاستیکی خارج کنید. انجام این کار چند دقیقه قبل از شیر خوردن، کمک بزرگی به نوزاد در هنگام شیر خوردن می کند.بلافاصله پس از مشاهده کردن اولین علائم سرماخوردگی در نوزادان بسیار کوچک، به دکتر متخصص مراجعه کنید. نوزادان تازه متولد شده بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماریهایی مثل ذات الریه هستند.برای نوزادان زیر ۶ ماه نباید از داروهای سرماخوردگی و سرفه بدون نسخه پزشک به علت خطر اثرات احتمالی استفاده شود.

چه زمان لازم است تا به دکتر مراجعه شود
اگر نوزاد دچار یک سرماخوردگی بدون ناراحتی و مشکل خاصی است، مراجعه به پزشک نیازی نیست. این نوع سرماخوردگی در طول یک هفته برطرف می شود. اما اگر نوزاد زیر ۲ و یا ۳ ماهگی است با دیدن اولین علائم و نشانه ها هر چه سریعتر به پزشک مراجعه شود. سرماخوردگی نوزادان تازه متولد شده پیشرفت می کند و احتمال دارد تا تبدیل به بیماریهایی از قبیل ذات الریه و بیماریهای جدی تر شود. حتی بدون درنظر گرفتن این مشکلات، ناراحتیهای بینی نوشیدن شیر و مکیدن شیشه یا سینه مادر را برای نوزاد دشوار کرده و منجر به کمبود آب بدن نوزاد می شود.تمام سرماخوردگی ها آزاردهنده هستند. اما نکته مهم این است که مواظب علائم و نشانه های آن در نوزاد باشید تا بتوانید به موقع به پزشک مراجعه کنید به ویژه اگر سن نوزاد زیر ۳ ماهگی باشد.

درمان سرماخوردگی نوزاد

این علائم عبارتند از:
– خیس نکردن پوشک به شکل عادی و همیشگی

– مالیدن و کشیدن گوش و گریه کردن در هنگام مکیدن شیر

– بالا رفتن درجه حرارت بدن بیش از ۳۹ درجه سانتی گراد

– احساس گوش درد

– قرمز شدن چشمها یا ترشحات زرد رنگ از چشم

– ادامه داشتن سرفه بیش از یک هفته

– ادامه داشتن ترشحات سبز، زرد و غلیظ بینی بیش از دو هفته.

منبع: درمان سرماخوردگی نوزاد

درمان سرماخوردگی نوزاد


پشتیبانی
  • چنانچه سوال یا اشکالی در مورد این مطلب دارید، همکاران ما 24 ساعته پاسخگوی شما هستند. تماس از خط ثابت با شماره: 9099070345
مشخصات و اطلاعات فایل
باکس دانلود