گفت‌وگو با محسن بهرامی

محسن بهرامی، یکی از مجریان برنامه «رادیو هفت» است که از شبکه آموزش پخش می‌شود. او فارغ‌التحصیل مدرسه عالی بازیگری در حوزه هنری است و فعالیت هنری خود را از سال 80 با حضور در نمایش «از دست رفته» به کارگردانی فرهاد اصلانی آغاز کرد و تاکنون در سریال‌های «روشنایی‌های شهر» به کارگردانی مسعود کرامتی‌، «بی‌گناهان» به کارگردانی احمد امینی‌، «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» به کارگردانی احمد معظمی‌ و… حضور داشته است. او سال 89 موفق به دریافت تندیس بازیگر اول مرد در بخش نمایش رادیو از سیزدهمین جشنواره تئاتر دانشجویی نیز شد.

بهرامی در سریال «پازل» به کارگردانی ابراهیم شیبانی ـ که از شبکه یک پخش می‌شود ـ نقش یک افسر اطلاعاتی را بازی می‌کند و در کنار رضا کیانیان برای رفع خرابکاری صنعتی در تاسیسات هسته‌ای کشور و مقابله با جاسوسان می‌کوشد.
به بهانه حضور بهرامی در این سریال با وی گفت‌وگو کردیم.

از چگونگی حضورتان در سریال پازل بگویید؟

پازل مینی‌سریال شش قسمتی است که قرار است عملکرد نیروهای وزارت اطلاعات را به نمایش بگذارد. این سریال درباره جاسوسانی است که قصد دارند برای ضربه زدن به تاسیسات هسته‌ای کشورمان در این سیستم اختلال ایجاد کنند. در واقع پازل مقابله عوامل وزارت اطلاعات اعم از نیروهای تعقیب و مراقبت تا نیروهای عملیات با گروه‌های جاسوسی است. ابراهیم شیبانی با شناختی که از من داشت برای بازی در این سریال دعوت به کارم کرد و من هم پذیرفتم.

چه چیزی در فیلمنامه این سریال بود که شما را جذب کرد؟

چیزی که در قصه و داستان این سریال برایم جالب بود، این است که کارگردان این مجموعه بر خلاف برخی کارگردانان ایرانی، خلافکاران را احمق فرض نکرده و اتفاقا آنها را بسیار هم تیزهوش نشان می‌دهد. به همین دلیل دست و پنجه نرم کردن با آنها برای ماموران وزارت اطلاعات مهم و به واقعیت هم نزدیک‌تر است.

یعنی جاسوسان و خلافکاران پازل افرادی ناتوان نیستند؟

این بزرگ‌ترین اشتباه است که فکر کنیم دشمنانمان عقب‌مانده هستند. اتفاقا ماموران زبده اطلاعاتی ما نیز چنین فکری نمی‌کنند، ولی متاسفانه در بیشتر فیلم‌ها و سریال‌ها این‌گونه نشان داده می‌شود که دشمنان ما توانایی چندانی ندارند. در پازل ما با دشمن سرسختی طرف هستیم که جاهایی حتی از ما جلو می‌زند و مجبوریم تلاشمان را مضاعف کنیم تا بتوانیم با سرعت جلوی پیشروی او را بگیریم. به عقیده من این نقطه قوت سریال است.

کمی درباره نقشتان در این سریال توضیح دهید؟

من در این سریال نقش طاهر را بازی می‌کنم که در واقع جانشین و دستیار فرمانده عملیات (رضا کیانیان) است. طاهر تقریبا نفر دومی است که عملیات را رهبری می‌‌کند و از ویژگی‌هایش این است که حواسش جمع و کارش را خوب بلد است. شخصیتی که من ایفاگر نقش او هستم تقریبا در تمام حوزه‌های کاری عملیاتی و اطلاعاتی تخصص دارد و به همین دلیل به نوعی مشاور ارشد فرمانده به شمار می‌آید.

با توجه به این ویژگی‌های طاهر، این نقش را چگونه بازی کردید که باورپذیر باشد؟

همیشه سعی می‌کنم در لحظاتی که اتفاقات مهمی در سریال در حال رخ دادن است به امور مسلط باشم و این تسلط را بیش از هر چیز دیگری در بازی خودم بروز بدهم. حتی وقتی شکست‌های مقطعی می‌خوریم با خونسردی تلاش می‌کنم امور را سروسامان بدهم که همین باعث شده این نقش برای مخاطب باورپذیر باشد.

آیا قبل از این تجربه بازی در کنار رضا کیانیان را داشتید؟

خیر، برای اولین‌بار بود که کنار او بازی کردم که تجربه بسیار لذت‌بخشی بود.

گفت‌وگو با محسن بهرامی

بازی شما تحت‌تاثیر بازی کیانیان قرار نگرفت؟

نمی‌توانم بگویم تحت‌تاثیر او نبودم؛ ولی یکی از محاسن اخلاق حرفه‌ای آقای کیانیان این است که خیلی راحت و بدون استرس کار می‌کند و اجازه نمی‌دهد انرژی‌ منفی به کارش وارد شود و به همین دلیل هم همیشه موفق ظاهر شده است. این روش کار در بازی کسانی که در کنارش هستند هم تاثیر مستقیم و مثبتی می‌گذارد. برخورد آقای کیانیان آن‌قدر خوب و صمیمی بود که واقعا احساس راحتی می‌کردیم. او همیشه سعی می‌کند آرامش تیم تولید سریال حفظ شود و همه چیز سر جای خودش باشد. در کل حضورم در کنار این بازیگر که سابقه طولانی در حرفه بازیگری دارد بسیار لذت‌بخش بود و خیلی چیزها یاد گرفتم. او برخی اوقات نکات ریز و کوچکی را یادآوری می‌کرد که در بازی من تاثیر زیادی می‌گذاشت.

در سریال، شما دستیار کیانیان هستید؛ ولی عملا برخی اوقات این‌گونه نشان داده می‌شود که شما به او دستور می‌دهید؟

نه این‌گونه نیست. من دستور نمی‌دهم. شاید این شبهه از آنجا به‌وجود آمده که کیانیان به طاهر اعتماد کامل دارد و می‌داند او آدمی است که کمترین اشتباه را در کارهایش می‌کند و حرف‌هایش برای کیانیان قابل اعتماد است.

پازل سریالی پلیسی و اطلاعاتی است، ولی صحنه‌های اکشن زیادی ندارد. به نظرتان این باعث نمی‌شود تعداد مخاطبانش کم شود؟

ما نباید این سریال را یک کار پلیسی بدانیم زیرا هیچ حضوری از نیروهای انتظامی در آن نمی‌بینیم ولی قبول دارم که صحنه‌های اکشن و حادثه‌ای آن کم است که این هم به دلیل موضوع و داستان آن است. ما در سریال‌هایمان آنچنان که باید و شاید بضاعت اکشن کاری نداریم. به‌همین‌دلیل همین کمی در پازل فضای حادثه‌ای تلطیف و بیشتر سعی شده فعالیت‌های اطلاعاتی و امنیتی به نمایش درآید. پیشنهاد می‌کنم مخاطب به پازل به عنوان یک اثر پلیسی نگاه نکند.

منبع:گفت‌وگو با محسن بهرامی

گفت‌وگو با محسن بهرامی


پشتیبانی
  • چنانچه سوال یا اشکالی در مورد این مطلب دارید، همکاران ما 24 ساعته پاسخگوی شما هستند. تماس از خط ثابت با شماره: 9099070345
مشخصات و اطلاعات فایل
باکس دانلود