چگونه از رشد قارچ در خانه جلوگیری کنیم؟

سه بخش : کنترل رطوبت هوا                 انتقال رطوبت از داخل خانه به بیرون              سردوتمیز نگهداشتن خانه

 

 

قارچ ها به طور طبیعی در بسیاری از مناطق رشد می کنند. اگر این قارچ ها در خانه ی شما رشد کنند می توانند سلامتی شما را به خطر بیاندازند و بر کیفیت هوا نیز تاثیر بگذارند. بنابراین جلوگیری از رشد قارچ در خانه برای حفظ سلامتی افراد خانواده و مهمانان شما بسیار مهم است. خبر خوب این است که این کار بسیار ساده می باشد, و کلید آن کنترل کردن رطوبت خانه ی شماست.

 

 

 

بخش اول : کنترل رطوبت هوا

 

  1. مراقب سطح رطوبت هوای منزل خود باشید. قارچ در جایی رشد می کند که رطوبت وجود داشته باشد, بنابراین خشک نگه داشتن خانه کمک بزرگی به جلوگیری از رشد قارچ ها می کند. برای منزل خود یک رطوبت سنج فراهم کنید تا دائما سطح رطوبت منزل اندازه گیری شود.

به طور ایده آل, باید سطح رطوبت منزل زیر 60 درصد باشد تا از رشد قارچ ها جلوگیری شود.

 

کنترل رطوبت هوا

  1. هنگام حمام پنجره ها را باز کنید. برای جلوگیری از افزایش زیاد از حد رطوبت به هنگام رفتن به حمام, پنجره ی حمام را باز کنید تا رطوبت به خارج از منزل شما منتقل شود.

اگر حمام شما پنجره ندارد, در ها را تا نزدیکترین پنجره ی منزل, باز بگذارید.

 

  1. بعد از استحمام دیوار های حمام را خشک کنید. رطوبت روی دیوار های حمام موجب رشد قارچ ها می شود. بهترین راه برای جلوگیری از رشد قارچ ها این است که پس از هر بار استحمام با اسفنج یا حوله دیوار ها را خشک کنید.

مهم است که تمام افراد خانواده پس از حمام رفتن این کار را انجام دهند.

 

  1. لباس های مرطوب را نادیده نگیرید. زمانی که لباس ها در ماشین لباسشویی شسته شده اند اجازه ندهید مدتی داخل ماشین بمانند زیرا قارچ ها شروع به رشد در لباس ها می کنند. به محض اینکه کار ماشین لباس شویی تمام شد سریعا لباس ها را داخل خشک کن بریزید و یا لباس ها را پهن کنید.

اگر نمی دانید چه زمانی کار ماشین لباسشویی شما تمام می شود می توانید از تایمر استفاده کنید.

نباید اجازه دهید لباس ها یا حوله ها روی زمین یا داخل سبد لباس ها بمانند. همیشه لباس های خیس را برای خشک شدن آویزان کنید.

خشک کردن لباس

  1. لباس ها را برای خشک شدن داخل منزل آویزان نکنید. اگر خشک کن ندارید یا برای صرفه جویی در مصرف انرژی می خواهید لباس ها را آویزان کنید, حتما همیشه آنها را بیرون از منزل آویزان کنید. آبی که از لباس ها تبخیر می شود می تواند هوای منزل , دیوار ها و کف زمین را برای رشد قارچ ها آماده کند.

در زمستان که مجبور می شوید لباس ها را در داخل منزل آویزان کنید, ابتدا اطمینان حاصل کنید که هوای اتاق کاملا تهویه می شود و در گردش است و رطوبت از طریق هواکش به خارج از منزل هدایت می شود.

 

 

6.مایعاتی که روی زمین میریزد را به سرعت خشک کنید. شروع روند رشد قارچ ها در سطوح خیس تنها 24 تا 48 ساعت زمان میبرد. برای جلوگیری از این اتفاق به سرعت قسمت های خیس زمین را خشک کنید. برای موارد زیر نیز چنین اتفاقی می افتد.

فرش و سطح زمین

مبلمان

لباس ها

ملافه ها

دیوار ها و سطوح منزل

 

  1. از هواکش ها و هود های قوی استفاده کنید. هواکش ها در هر قسمت خانه ی شما نقش مهمی دارند از جمله آشپزخانه, حمام و اتاق لباسشویی. در حمام و آشپزخانه هر بار که پخت و پز یا استحمام می کنید هواکش را روشن کنید. در اتاق لباسشویی اطمینان حاصل کنید که رطوبت به خارج از منزل انتقال می یابد.

همچنین باید اطمینان حاصل کنید که فضای خانه و زیر زمین به خوبی تهویه می شود. اگر هوا به اندازه ی کافی در گردش نیست از هواکش استفاده کنید.

 

  1. به طور منظم سینی های آب گیر را خالی کنید. بعضی لوازم خانه دارای سینی هایی هستند که رطوبت و آب را جمع می کنند. این شامل یخچال و فریزر، سیستم تهویه مطبوع و دستگاه رطوبت گیر می شود. همیشه آنها را خالی کنید و تمیز نگه دارید تا موجبات رشد قارچ ها فراهم نشود. خالی کردن مداوم این سینی ها از چکیدن آب آنها روی زمین یا زیر یخچال و رشد قارچ ها کنار پنجره ها و روی زمین جلوگیری می کند.

 

تهویه هوا

  1. گردش و تهویه هوا را بیشتر کنید. به گردش در آوردن هوا در خانه ی شما و تازه نگه داشتنش کمک به سزایی به کنترل رطوبت هوا می کند. زمانی که فصل مناسب است پنجره ها را باز بگذارید و گردش هوای داخل منزل را با استفاده از هواکش ها فراهم کنید.

اگر در خانه هواکش ندارید می توانید از هواکش های ایستاده برای گردش هوا استفاده کنید.

 

  1. از رطوبت گیر ها استفاده کنید. رطوبت گیر ها هرگونه رطوبتی را که نمی توانید از خانه خارج کنید, از هوا می گیرد و به شما در کنترل رطوبت هوا کمک می کند. در جاهای تاریک و مرطوب مانند زیر زمین استفاده از رطوبت گیر ها بسیار مهم است.

اگر منزل شما خیلی بزرگ است دو رطوبت گیر در نواحی مختلف خانه فراهم کنید.

 

  1. پادری ها را جایگزین فرش های زیر زمین و حمام کنید. مناطقی که مستعد خیس شدن هستند نباید کاملا پوشیده شوند. این مناطق شامل زیر زمین و حمام می شود. در عوض فرش ها را جمع کنید و از پادری ها استفاده کنید. پادری ها گزینه های مناسب تری هستند زیرا اگر خیس شوند به راحتی می توان آنها را شست و خشک کرد.

 

  1. عایق سازی را تقویت کنید. سطوح سرد مانند دیوار ها و لوله ها رطوبت را بیشتر در خود نگه می دارند. شما می توانید با عایق سازی بهتر این مشکل را حل کنید. لوله های فلزی و لوله های فلش تانک توالت را عایق بندی کنید و عایق های بیشتری را برای زیرزمین، دیوارهای بیرونی و کف زیر زمین، سقف و پنجره ها فراهم کنید.

اگر سطحی خیس شد به سرعت آن را خشک کنید.

Fix leaks

13. نشتی ها را رفع کنید. نشتی ها یکی از دلایل اصلی رطوبت در خانه می باشند که می تواند از لوله ها، لوازم خانگی، سقف، و سوپاپ ها ایجاد شده باشد. سریعا نشتی های منزل خود را پیدا کنید و بلافاصله مشکل را رفع کنید.

در این مکان ها نشتی را بررسی کنید.

زیر سینک ها

زیر یخچال, آب سرد کن ها و یخ ساز ها

روی سطح زمین, به خصوص در اتاق زیر زمین

اطراف سیستم تهویه هوا

اطراف توالت و دوش حمام

 

بخش دوم : انتقال رطوبت از داخل خانه به بیرون

 

  1. آب را از داخل خانه ی خود بیرون بریزید. آب همچنین می تواند از بیرون به داخل خانه ریخته شود و با جلوگیری از این اتفاق می توانید خانه ی خود را از رطوبت دور نگه دارید. علاوه بر اینکه نشتی ها را از سقف می گیرید باید اطمینان حاصل کنید که آب از روی سقف شما به بیرون از منزل هدایت می شود.

یک راه برای انجام این کار این است که اگر فکر می کنید آب باران از سقف شما به خوبی به بیرون منتقل نمی شود لوله ی انتقال آب دیگری تعبیه کنید.

اگر فکر می کنید آب از بیرون به داخل منزل شما راه می یابد می توانید در زیر زمین سیستم جمع آوری و تخلیه ی آب و بخار را نصب کنید.

Clean and fix gutters

  1. مسیر عبور آب از آبریز ها را تمیز و ترمیم کنید. آبریز ها بخش جدایی ناپذیر خانه ی شما هستند که آب را به خارج از منزل شما هدایت می کنند برای همین درست و تمیز نگه داشتن آنها بسیار مهم است. در فصل بهار و پاییز آبریز ها را از برگ ها و خاک تمیز کنید و اگر متوجه مشکلی در آنها شدید سریعا آن را ترمیم کنید.

اگر متوجه نشتی شدید و نتوانستید آن را ترمیم کنید سریعا بخش آسیب دیده را با یک آبریز سالم جایگزین کنید.

 

  1. فضاهایی که دائما در معرض خیس شدن قرار دارند را با صفحات پلاستیکی بپوشانید.

برای انجام این کار ابتدا فضا را کاملا خشک کنید و سپس با صفحات پلاستیکی بپوشانید.

پوشاندن این مناطق با صفحات پلاستیکی موجب خشک بودن این ناحیه نمی شود بلکه فقط از رشد قارچ ها جلوگیری می کند.

 

 

بخش سوم : خانه را سرد و مرتب نگه دارید.

 

  1. به طور منظم جارو بکشید. جارو کشیدن خانه باعث می شود میکروب هایی که وارد خانه ی شما شده اند از بین بروند و این کار از زندگی کردن قارچ ها در منزل شما جلوگیری می کند.

برای رسیدن به نتایج خوب هر هفته خانه را جارو و گرد گیری کنید.

در حالت ایده آل, باید از جارو هایی استفاده کنید که فیلتر HEPA دارند, اما این موضوع خیلی هم ضروری نیست.

 

  1. فیلتر ها را روشن کنید. با انجام گرد گیری و جارو زدن می توانید فیلتر ها را نیز روشن کنید تا از نبود هاگ قارچ در هوا مطمئن شوید. از فیلتر ها می توان در مناطق مرطوب مانند حمام, زیرزمین و اطراف درهای ورودی و پنجره ها استفاده کرد.

فیلترهای HEPA یکی از مؤثرترین فیلترها هستند و قادر به حذف بیش از 99 درصد آلودگی هوا هستند.

Run filters

  1. اجازه دهید نور خورشید وارد منزل شود. قارچ ها در مکان های تاریک به خوبی رشد می کنند بنابراین نور طبیعی به خوبی می تواند جلوی رشد آنها را بگیرد. در طول روز تمام پرده ها را کنار بزنید تا نور خورشید به خانه بتابد. هم چنین گرمای خورشید می تواند برای از بین بردن رطوبت داخل خانه نیز کمک کند.

در تابستان پنجره های خانه را با پرده های کمتری بپوشانید تا آفتاب به راحتی به خانه ی شما بتابد. این کار در زمستان ممکن نیست زیرا سرمای زیادی وارد خانه ی شما می شود.

 

  1. دمای هوا را متعادل نگه دارید. همان طور که قارچ در مکان های تاریک به خوبی رشد می کند در مکان های گرم نیز رشد خوبی دارد. در تابستان از سیستم تهویه هوا استفاده کنید و فضای خانه را سرد و خشک و مطبوع نگه دارید.

بیشتر قارچ ها نمی توانند در دمای زیر 70 F   (21 C) رشد کنند.

نگه داشتن خانه در این دما هزینه بر است اما می توانید از سیستم تهویه هوا برای خشک و سرد نگه داشتن خانه استفاده کنید.

در فصل زمستان تا جایی که می توانید دما را پایین نگه دارید.

 

منبع : چگونه از رشد قارچ در خانه جلوگیری کنیم؟


پشتیبانی
  • چنانچه سوال یا اشکالی در مورد این مطلب دارید، همکاران ما 24 ساعته پاسخگوی شما هستند. تماس از خط ثابت با شماره: 9099070345
مشخصات و اطلاعات فایل
باکس دانلود