چگونه فشار خون پایین را افزایش دهیم؟

سه روش :

تغییر دادن رژیم غذایی

تغییر شیوه ی زندگی

درمان پزشکی

 

 

فشار خون پایین –  فشار خون پایین عبارت است از فشار خون سیستولیک کمتر از ۹۰ میلی متر جیوه (عدد بالا در فشار خون) و یا فشار خون دیاستولیک کمتر از ۶۰ میلی متر جیوه (عدد پایین). فشار جون پایین یک بیماری شایع است و علل مختلفی دارد از جمله حاملگی، مشکلات قلبی، برخی از عفونت های شدید و یا آلرژی ها، کم خونی و از دست دادن آب بدن. اگر مدت زیادی است که فشار خون پایین دارید, کمی جای نگرانی دارد و اگر تجربه ی افت ناگهانی فشار خون را داشته اید بهتر است که به دنبال درمان آن باشید.

 

 

روش اول : تغییر دادن رژیم غذایی

 

  1. بیشتر آب بنوشید. فشار خون پایین می تواند به دلیل کمبود آب بدن به وجود آمده باشد؛ بنابراین شما می توانید فشار خون خود را با افزایش سطح آب بدن خود, افزایش دهید. سعی کنید در روز حداقل 8 تا 10 فنجان آب بنوشید. اگر وقت ورزش کردن در بیرون خانه را ندارید سعی کنید حتما آب بیشتری بنوشید.

نوشیدنی های سالم نیز به افزایش فشار خون شما کمک می کند, اما سعی کنید نوشیدنی هایی مصرف کنید که شکر زیادی نداشته باشند.

وعده های غذایی

  1. تعداد وعده های غذایی خود را بیشتر کنید اما در هر وعده حجم غذای کمتری را وارد بدن خود کنید. این کار می تواند به تنظیم قند خون و فشار خون شما کمک کند. سعی کنید غذاهای سالم تر با کربوهیدرات کمتر بخورید.

اگر می خواهید کربوهیدرات مصرف کنید از کربوهیدرات های فرآوری شده مانند ماکارونی و نان سفید پرهیز کنید.

به جای آن از کربوهیدرات های پیچیده ای مانند بلغور جو و نان جو استفاده کنید.

 

  1. در رژیم غذایی خود تعادل برقرار کنید. یک روش صحیح برای تنظیم فشار خون و بهبود سلامت کلی شما این است که رژیم سالم و متعادلی داشته باشید. رژیم غذایی متعادل شامل گوشت بدون چربی و ماهی، غلات و بسیاری از میوه ها و سبزیجات است.

از غذاهایی که قند و چربی زیاد دارند, پرهیز کنید. اگر چه این مواد غذایی از سطح سدیم بالایی برخوردار هستند اما منبع سالمی از مواد مغذی دیگر نیستند.

 

  1. ویتامین B12 و اسید فولیک بیشتری مصرف کنید. این ویتامین ها به عملکرد سالم فشار خون و گردش خون شما کمک می کنند. غلات حاوی هر دو مواد معدنی هستند. برخی از منابع دیگر B12 شامل ماهی و محصولات لبنی مانند پنیر، شیر و ماست هستند. اسید فولیک در سبزیجاتی که رنگ تیره دارند یافت می شود, مانند اسفناج و بروکلی.

ویتامین ب 12

  1. مصرف الکل را کاهش دهید. حتی اگر آب بنوشید هم الکل سطح آب بدنتان را کاهش می دهد. اگر مشکل فشار خون پایین دارید باید تا می توانید از مصرف الکل بپرهیزید.

 

  1. کافئین مصرف کنید. کافئین رگ های خونی شما را منقبض می کند و باعث افزایش فشار خون شما می شود. افزایش مصرف کافئین می تواند به افزایش فشار خون شما کمک کند.

 

  1. سعی کنید از داروهای گیاهی استفاده کنید. داروهای گیاهی به افزایش فشار خون کمک نمی کنند، اما شواهد حاکی از آن است که برخی از گیاهان می توانند دلایل فشار خون پایین را کاهش دهند. به عنوان مثال می توان رزماری و بادیان رومی را نام برد.

اضافه کردن این دارو ها به رژیم غذایی شما ممکن است مزایایی داشته باشد، اما باید قبل از مصرف هر مکمل گیاهی، از پزشک خود بپرسید. با این وجود آشپزی با این گیاهان نیز تاثیر به سزایی در تنظیم فشار خون شما دارد.

زنجبیل ممکن است فشار خون را کاهش دهد، بنابراین اگر فشار خون پایین دارید، از مکمل های زنجبیل استفاده نکنید.

دارچین همچنین می تواند فشار خون شما را کاهش دهد. اگر فشار خون پایین دارید، از مکمل دارچین استفاده نکنید.

فلفل نیز فشار خون را پایین می آورد.

 

 

روش دوم : تغییر شیوه ی زندگی

 

  1. موقعیت بدن خود را به آرامی تغییر دهید. برای کاهش اثرات ناشی از فشار خون پایین از جمله سرگیجه, موقعیت بدن خود را به آرامی تغییر دهید. وقتی دراز کشیدید به آرامی بنشینید یا وقتی نشسته اید به آرامی بیاستید.

موقعیت بدن

  1. وقتی نشسته اید پاهای خود را روی هم نگذارید. گذاشتن پاها روی هم برای گردش خون شما مشکل ایجاد می کند. برای اینکه گردش خون بهتری داشته باشید, هنگام نشستن پاهای خود را کنار هم بگذارید و اجازه دهید زانوهایتان
  1. به طور منظم ورزش کنید. ورزش کردن مداوم سلامت جسم شما را افزایش می دهد و هم چنین به تنظیم جریان خون شما کمک می کند. به سادگی می توانید با حداقل 20 دقیقه پیاده روی به سلامت روحی و جسمی خود کمک کنید.

اگر فشار خون شما هنوز تنظیم نشده است از ورزش هایی که باید جسم سنگین بلند کنید, اجتناب کنید. این ورزش ها به بدن شما فشار می آورد.

 

  1. جوراب نازک بپوشید. جوراب های ضخیم برای کمک به کاهش تورم و بهبود گردش خون استفاده می شود. استفاده از جوراب های کم فشار در طول فعالیت های روزمره، به تنظیم فشار خون و گردش خون در رگ های شما کمک می کند.

استحمام

  1. از دوش های گرم و طولانی پرهیز کنید. آب گرم باعث باز شدن رگ های خونی می شود و این کار فشار خون شما را کاهش می دهد. این کار موجب سرگیجه و خستگی می شود. شما می توانید اثرات فشار خون پایین را با ولرم کردن آب حمام کاهش دهید.

 

 

 

روش سوم : درمان پزشکی

 

  1. اگر به طور ناگهانی با افت فشار خون مواجه شدید برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید. اگر اغلب فشار خون نرمال دارید و ناگهان فشار شما افت می کند سریعا باید به پزشک مراجعه کنید.

افت ناگهانی فشار خون به خصوص در افراد دیابتی می تواند هشداری باشد برای داشتن بیماری.

حتی اگر تنها علائم شما افت ناگهانی فشار خون است نیز باید به دکتر مراجعه کنید.

 

  1. در خواست تغییر دارو یا دوز مصرفی آن را بکنید. کاهش ناگهانی فشار خون می تواند عارضه ی جانبی داروی خاصی باشد. اگر قبلا از داروی خاصی استفاده می کردید با دکتر خود در میان بگذارید تا با تغییر دارو یا دوز آن بتوانید از افت فشار خون خود جلوگیری کنید.

آزمایش خون

  1. آزمایش دهید. افت فشار خون می تواند علامتی از وجود بیماری خاصی باشد مانند دیابت، بیماری های قلبی، کمبود کورتیزون یا یک مشکل تیروئید. اگر بعد از تغییر رژیم غذایی یا شیوه ی زندگی خود باز هم مشکل پایین بودن فشار خون داشتید, به دکتر بروید و آزمایش دهید.

 

  1. در مورد داروهایی که فشار خون را افزایش می دهند، تحقیق کنید. Fludrocortisone و Midodrine هر دو داروهایی هستند که می توانند به افزایش فشار خون شما کمک کنند. از پزشک خود بپرسید که چه دارویی برای وضعیت شما مناسب تر است. اگر فشار خون پایین یکی از علت های بیماری خاصی نباشد دکتر برای شما دارو تجویز می کند.

 

  1. علائم خطرناک را شناسایی کنید. اگر فشار خون پایین شما با علائم دیگر همراه است یا اگر فشار خون طبیعی شما افت ناگهانی دارد, باید سریعا به دنبال درمان آن باشید. اگر هر یک از علائم زیر را با فشار خون پایین مشاهده کردید حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

سر گیجه

ضعف

عدم تمرکز

تاری دید

حالت تهوع

پوست رنگ پریده

تنفس سریع

خستگی

افسردگی

تشنگی

 

منبع : چگونه فشار خون پایین را افزایش دهیم؟


پشتیبانی
  • چنانچه سوال یا اشکالی در مورد این مطلب دارید، همکاران ما 24 ساعته پاسخگوی شما هستند. تماس از خط ثابت با شماره: 9099070345
مشخصات و اطلاعات فایل
باکس دانلود