حبیب دهقان نسب

بیوگرافی حبیب دهقان نسب

تولد : ۱۳۲۸ در شیراز
پیشه : بازیگر
سال‌های فعالیت : ۱۳۴۶-تاکنون
مدرک تحصیلی : فارغ‌التحصیل رشته بازیگری و کارگردانی
حبیب دهقان نسب فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است در سال ۱۳۴۶ فعالیت‌های هنری خود را آغاز کرد.

بیوگرافی حبیب دهقان نسب

حبیب دهقان نسب متولد ۱۳۲۸ در شیراز می‌باشد. وی بخاطر عشق به بازیگری تحصیلات خود را در همین رشته انتخاب کرد، او فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است در سال ۱۳۴۶ فعالیت‌های هنری خود را آغاز کرد.

در نمایش‌های رادیو شیراز از سال۱۳۴۶ تا ۱۳۵۲ و هچنین نمایش‌های تئاتر را تجربه کرد.

اولین حضور او در سینما فیلم شرایط عینی (۱۳۶۶) بود. اما در تلویزیون با سریال در پناه تو چهره شد، فیلم سفر به چزابه و نسل سوخته مورد توجه منتقدین سینما قرار گرفت.

قسمتی از گفتگو با حبیب دهقان نسب

اگر مایل باشید بفرمایید که چرا با وجود این که دانش آموخته رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر هستید، کارگردانی را ادامه ندادید؟
قبل از ورودم به دانشکده در شیراز بازی و کارگردانی می کردم. بعد از فارغ التحصیلی در اداره فرهنگ و هنر آن زمان استخدام شدم و باز هم در شیراز کار می کردم. در سال 1366برای گسترده شدن فعالیتم به تهران کوچ کردم و تصمیم گرفتم بازیگری را ادامه دهم چون به بازیگری بیشتر از کارگردانی علاقه دارم.

مردم شما را با چه نقش هایی می شناسند؟
با نقش های مختلفی می شناسند. بعضی از آثار هنوز در ذهن تماشاگر مانده است مانند عموی سریال«درپناه تو» در ذهن ها مانده و برای مردم جذاب است. اکنون هم مردم از آن سریال یاد می کنند. نقشم در سریال «خواب و بیدار» یا فیلم «سگ کشی» بهرام بیضایی هم در ذهن مردم ماندگار شده است.

فکر می‌کنم علاقه زیادی به ایفای نقش پلیس دارید، چون در سریال«جاده قدیم »هم ، نقش پلیس را بازی کرده‌اید؟
بله، در آن سریال هم نقش یک پلیس را بازی می‌کنم. البته نقشی که در جاده قدیم دارم هم با دیگر نقش‌هایم فرق دارد و سعی کرده‌ام یک پلیس متفاوت را برای مخاطبان به تصویر بکشم. ضمن این‌که معتقدم بازیگر باید این هنر را داشته باشد تا بتواند نقش‌های هر چند تکراری را متفاوت بازی کند. اگر بازیگر این هنر را نداشته باشد، پس چه فرقی با یک فرد عادی دارد؟

خوشبختانه تا امروز هم بیشتر نقشه‌هایم با استقبال مناسبی از سوی مخاطبان روبه‌رو شده و مردم مرا در آن نقش‌ها پذیرفته‌اند و هیچ وقت از انتخاب‌های خود نادم و پشیمان نشده ام.

بیوگرافی حبیب دهقان نسب

آیا بعد از چهل سال و اندی فعالیت در عرصه هنر، کوتاهی و بلندی نقش برایتان اهمیت دارد؟
وقتی من به کارگردانی اعتماد داشته باشم نقش کوتاه هم در کارش بازی می‌کنم. کوتاهی یا بلندی نقش برایم اهمیت ندارد، بلکه نقش باید تاثیرگذار بوده و باری به هر جهت نباشد.

اگر پیشنهاد بازی نداشته باشید وقت خود را چگونه می گذرانید؟
فیلم می بینم، روزنامه و کتاب مطالعه می کنم و سری به مطبوعات می زنم. یعنی کارهایی را انجام می دهم که علاوه بر جنبه تفنن و سرگرمی به کارم ارتباط داشته باشد.

بهترین تصمیم حرفه ای تان تا این جای کار چه بوده است؟
هر کاری که انجام داده ام در جایگاه خودش مهم بود، مثلاً همکاری با بهرام بیضایی، داوود میرباقری، مهدی فخیم زاده و مرحوم رسول ملاقلی پور جزو نقاط عطف کارنامه کاری ام بود، طبیعی است که همکاری با این کارگردان ها برایم اهمیت داشت و هر زمان به من پیشنهاد دادند با کمال میل پذیرفتم.

منبع:بیوگرافی حبیب دهقان نسب

بیوگرافی حبیب دهقان نسب


پشتیبانی
  • چنانچه سوال یا اشکالی در مورد این مطلب دارید، همکاران ما 24 ساعته پاسخگوی شما هستند. تماس از خط ثابت با شماره: 9099070345
مشخصات و اطلاعات فایل
باکس دانلود