چگونه به فرزندان خود یاد بدهیم که غذای سالم بخورند؟

 

البته که همه ی کودکان علاقه دارند غذای چاق کننده ای مانند همبرگر و نوشابه بخورند اما اگر به طور مداوم به مصرف اینگونه غذا ها ادامه دهند سلامت آنها در خطر جدی قرار می گیرد. شما می توانید با گام های خاصی که در این مقاله ذکر می شود فرزندتان را به خوردن غذا های سالم عادت دهید.

 

مراحل

 

  1. سعی کنید از دلیل اینکه کودکتان میوه و سبزیجات یا سایر غذاهای سالم را نمی خورد, مطلع شوید. او ممکن است طعم این غذا ها را دوست نداشته باشد و برای همین طعم غذا های فست فود را ترجیح می دهد.

 

  1. به کودکتان نشان دهید که غذا ها از چه محصولاتی فرآوری شده اند. اگر آنها بدانند با خوردن غذایی که دوست دارند, به چه اندازه شکر و چربی را وارد بدن خود می کنند ممکن است از علاقه ی آنها به این غذا ها کم شود. به آنها آموزش دهید که لیست مواد تشکیل دهنده ی غذا ها را مطالعه کنند تا خودشان بتوانند غذا های بد را از غذا های خوب تشخیص دهند. اما اگر فرزند شما برای این کار هنوز کوچک است, می توانید خودتان مواد تشکیل دهنده ی غذا را به او توضیح دهید.

غذای سالم

  1. در خانه غذای سالم درست کنید. حتی اگر فرزندتان دوست ندارد غذای سالم درست کنید و به او بدهید. با این کار او به غذای سالم عادت می کند و اگر به خانه ی دوستش هم برود غذای سالم را ترجیح خواهد داد. این خیلی مهم است که کودک به خودی خود بخواهد غذای سالم بخورد تا اینکه مجبور به این کار باشد.

میوه موز

  1. اجازه دهید بچه ها میوه ها و سبزیجات مورد علاقه ی خود را انتخاب کنند. اگر میوه و سبزیجاتی بخرید که کودکتان دوست دارد, برای خوراندن آن به کودک نیازی به تلاش نخواهید داشت. هم چنین می توانید از میوه و سبزیجاتی که ظاهر جذاب دارند استفاده کنید مانند موزی که روی آن صورتک نقاشی کرده اید یا سیبی که به آن برچسب عروسکی چسبانده اید. بچه ها عاشق خوردن خوراکی هایی هستند که ظاهر جذابی دارند.

 

  1. با فرزندان خود غذای خانگی درست کنید. هر بار که از بیرون غذا تهیه می کنید ممکن است غذای شما حاوی بسیاری از مواد غذایی ناسالم باشد. وقتی فرزند خود را برای خوردن غذای فست فود به رستوران می برید, ممکن است ندانسته چربی و شکر زیادی مصرف کنید. سعی کنید با کودک خود کره ی بادام زمینی خانگی درست کنید. با این کار آنها غذای سالم تری می خورند و می توانند وقت بیشتری را با شما بگذرانند و مهارت های جدید کسب کنند.

 

 

  1. درست کردن غذاهای ساده را به فرزندان خود آموزش دهید. اگر فرزند شما یاد بگیرد غذایی ساده درست کند, قطعا به خوردن غذایی که خودش درست کرده, علاقه نشان می دهد. مطمئن باشید این کار بسیار مفید خواهد بود زیرا وقتی فرزند شما گرسنه می شود بدون اینکه نیاز باشد از شما بخواهد او را به رستوران ببرید, خودش غذایی را که دوست دارد برای خود تهیه می کند. شما با صرف چندین دقیقه برای آموزش به او هزینه هایتان را کاهش خواهید داد. به عنوان مثال می توانید به فرزند خود درست کردن کیک را آموزش بدهید و با فرزند خود از انجام این کار لذت ببرید.

 

  1. از پیامد های این کار مطلع باشید. ممکن است فکر کنید این کار وقت گیر است اما اگر به این فکر کنید که عمر کودک شما با مصرف تغذیه ی سالم افزایش پیدا می کند, حتما به ارزش این کار پی خواهید برد. اگر فرزندان شما دائما از غذا های ناسالم استفاده کنند ممکن است دچار چاقی یا اضافه وزن شوند, در مدرسه توسط دوستانشان مسخره شوند و مشکلات عاطفی پیدا کنند. هیچ پدر و مادری دوست ندارد اذیت شدن فرزند خود را ببیند؛ پس به کودک خود آموزش دهید تا غذا های سالم مصرف کند.

سبزیجات

  1. محدودیت هایی مشخص کنید. به فرزندتان بگویید که قبل از ترک کردن بشقاب غذا حداقل باید نصف غذا را خورده باشد تا بتواند سراغ خوردن دسر بعد از غذا برود. آنها را به خوردن غذاهای سالم تشویق کنید.

 

  1. سعی کنید غذا های سالم را به روش های مختلف سرو کنید.

 

  1. اگر طعم میوه یا سبزیجاتی را دوست ندارد به او قول دهید که بعد از خوردن این میوه ها و سبزیجات, غذایی را به او بدهید که دوست دارد. یا می توانید به او قول دهید که بعد از خوردن این میوه و سبزی می تواند کاری را که دوست دارد انجام دهد ( به عنوان مثال با کامپیوتر بازی کند یا به بیرون برود و با دوستانش بازی کند.)

 

 

منبع : چگونه به فرزندان خود یاد بدهیم که غذای سالم بخورند؟


پشتیبانی
  • چنانچه سوال یا اشکالی در مورد این مطلب دارید، همکاران ما 24 ساعته پاسخگوی شما هستند. تماس از خط ثابت با شماره: 9099070345
مشخصات و اطلاعات فایل
باکس دانلود