آموزش کیک اسفنجی

بدون دیدگاه

طرز تهیه کیک اسفنجی ساده

کیک اسفنجی یکی از کیک های پایه در شیرینی پزی محسوب می شود که به صورت ساده یا به عنوان پایه در تهیه انواع کیک بستنی، کیک تولد، مافین و … مورد استفاده قرار می گیرد. بافت این کیک به گونه ای است که وقتی بریده می شود از تعداد زیادی حباب تشکیل شده است. مواد اصلی مورد استفاده در تهیه کیک اسفنجی آرد، تخم مرغ، و شکر است و معمولا پس از طبخ با خامه، کرم کره، یا انواع میوه ترکیب می شود. میزان پف کیک اسفنجی بستگی به عوامل و نکاتی دارد که در حین پخت کیک رعایت می شود. در این مقاله سعی داریم یک کیک اسفنجی با پف عالی به شما معرفی کرده و همه نکات لازم در تهیه این کیک را بیان کنیم.

آموزش کیک اسفنجی

مواد لازم برای تهیه دو عدد کیک با قطر 23 سانتی متر یا یک کیک به قطر 25 سانتی متر با دیواره 10 یا 12 سانتی متر است. زمان آماده کردن مواد حدود 30 دقیقه و زمان پخت حدودا 50 دقیقه است.

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی با پف زیاد

آرد قنادی 300 گرم
شکر نیمه آسیاب شده 300 گرم
تخم مرغ 6 عدد
بکینگ پودر 1 قاشق چایخوری سر صاف (معادل 4 گرم)
نمک 1/4 قاشق چایخوری
وانیل 1/4 قاشق چایخوری
آب جوش 1/2 پیمانه

طرز تهیه کیک اسفنجی با پف زیاد

آموزش کیک اسفنجی

1.فر را روی درجه حرارت 140 درجه سانتیگراد تنظیم کنید تا گرم شود.
2.یک قالب نچسب 25 سانتی با ارتفاع 12 سانتیمتر آماده کرده و کنار دست خود قرار دهید.
3.آرد، نمک و بکینگ پودر را مخلوط کرده و دو بار الک کنید.
4.سفیده و زرده تخم مرغ هایی را که قبلا از یخچال خارج کرده اید و به دمای محیط رسیده، جدا کنید و در دو ظرف جدا بریزید.
5.برای اینکه پف سفیده ها بیشتر شود و ثابت بماند کمی پودر تارتار به سفیده ها اضافه کنید و آنها را با دور متوسط همزن بزنید، وقتی رنگ آن سفید شد نیمی از پودر شکر را به آن اضافه کنید و به هم بزنید تا فرم بگیرد (اگر ظرف را برگرداندید نریزد).
6. زرده تخم مرغ، وانیل و بقیه پودر شکر را مخلوط کنید و کمی هم بزنید، آب جوش را به آن اضافه کنید و خیلی سریع هم بزنید. در این مرحله باید سرعت عمل داشته باشید. زرده ها را آنقدر هم بزنید تا کرم رنگ و کشدار شود.
7. در این مرحله دیگر نیازی به همزن نیست، نیمی از سفیده را آرام با لیسک به زرده اضافه کنید و به صورت دورانی و فقط از یک سمت مخلوط کنید.
8. یک سوم آرد را با الک به مواد اضافه کنید و با لیسک آن را فولد کنید یعنی مواد را خیلی آرام از یک سمت به سمت دیگر تا کنید.
9. سپس بقیه سفیده تخم مرغ و آرد را اضافه کنید و به همین ترتیب مخلوط کنید تا مایعی یکدست حاصل شود.
10. مواد را بلافاصله داخل قالب بریزید، چون کیک خیلی پف می کند دو سوم قالب باید خالی باشد، قالب را در فری که از 15 دقیقه قبل روشن شده و گرم است قرار دهید.

11. حدود 40 تا 50 دقیقه زمان می برد تا کیک آماده شود، پس از این مدت کیک را با یک سیخ چوبی تست کنید و اگر پخته بود آن را از فر خارج کرده و اجازه دهید تا خنک شود.

12. کیک را در ظرف مناسب برگردانید و تا کاملا خنک نشده آن را برش بزنید.

13. کیک اسفنجی با پف زیاد آماده است و چون در تهیه آن از هیچ روغنی استفاده نشده برای تزئین با خامه بسیار مناسب است.
نکاتی که باید در تهیه کیک اسفنجی با پف زیاد رعایت کرد

یکی از موادی که پف کیک اسفنجی را از بین می برد روغن است. به همین دلیل در کیک اسفنجی که آموزش داده شد هیچ گونه روغنی وجود ندارد. حتی قالب کیک را به هیچ وجه نباید چرب کرد یا از کاغذ روغنی استفاده کرد چون با حرارت، چربی وارد بافت کیک می شود و حباب های هوای ایجاد شده در اثر زدن زرده و سفیده تخم مرغ را از بین می برد. بنابراین برای طبخ این کیک باید حتما از قالب نچسب استفاده شود و اگر قالب قبلا استفاده شده باید تمیز شسته و کاملا خشک شود تا هیچ اثری از روغن در آن باقی نماند.
برای تهیه کیک اسفنجی از آرد قنادی استفاده شود یعنی آردی که دارای بافتی نرم و سفید و تازه باشد تا کیک حالت پوک تری پیدا کند.
شکری که برای کیک اسفنجی استفاده می کنید چند ثانیه در آسیاب خرد کنید. شکر نباید کاملا پودر شود بلکه باید خرد شود تا هنگامی که با سفیده تخم مرغ مخلوط می شود بتواند ساختار سفیده را بشکند و پف بیشتری ایجاد شود.
یکی از عواملی که باعث پف زیاد کیک می شود، زدن سفیده تخم مرغ با پودر شکر به صورت جداگانه است که مخلوط شدن شکر با سفیده تخم مرغ باعث ایجاد حباب شده و این حباب ها منجر به پف کردن کیک می شوند.
اگر سفیده تخم مرغ کمتر یا بیشتر از حد زده شود، کیک پف نمی کند، سفیده را باید تا حدی زد که فرم بگیرد نه بیشتر.
مخلوط کردن سفیده و زرده و آرد باید به صورت صحیح یعنی با لیسک سیلیکونی و به شکل دورانی صورت گیرد. کار کردن با لیسک سیلیکونی به علت انعطافی که دارد خیلی راحت تر است.
سایز قالب هم یکی از عوامل مهم در پف کردن کیک است، اگر قالب نسبت به خمیر خیلی بزرگ باشد کیک پف نمی کند.
داغ بودن بیش از حد فر باعث پف نکردن کیک می شود.
در فر را تا زمانی که دو سوم زمان پخت سپری نشده به هیچ وجه باز نکنید، چون در غیر اینصورت کیک به اندازه کافی پف نمی کند.
در تهیه کیک اسفنجی با پف زیاد باید خیلی سریع عمل شود، همه مواد باید از قبل اندازه گیری و آماده شوند، و قالب کیک کنار دست آماده باشد تا حباب های ایجاد شده در مایع از بین نرود.
قبل از شروع پخت کیک اسفنجی، یک بار دستورالعمل کار را به صورت کامل بخوانید و بعد شروع به کار کنید تا در حین طبخ کیک بتوانید با سرعت بیشتری عمل کنید.
مواد مورد استفاده در تهیه کیک را باید از قبل از یخچال خارج کرد تا به دمای محیط برسد، زیرا سرد بودن مواد میزان کف کردن را کم می کند.
اندازه گیری مواد باید دقیق و کاملا مطابق با دستور انجام گیرد و فوت و فن های ذکر شده کاملا رعایت شود تا کیکی با کیفیت عالی عمل آید.

منبع:آموزش کیک اسفنجی

آموزش کیک اسفنجی


پشتیبانی
  • چنانچه سوال یا اشکالی در مورد این مطلب دارید، همکاران ما 24 ساعته پاسخگوی شما هستند. تماس از خط ثابت با شماره: 9099070345
مشخصات و اطلاعات فایل
باکس دانلود