عوارض قرص برنج

بدون دیدگاه

قرص برنج،عوارض و خطرات فاجعه آمیز مصرف آن

عوارض قرص برنج

قرص برنج یک سم بسیار مهلک است که مصرف آن دوز مرگ آور بسیار بالایی دارد. مرگ بر اثر مصرف قرص برنج سبب شوک شدید به فرد و ایست قلبی و از کار افتادن بعضی از سیستم های داخلی بدن میشود. در هندوستان و خصوصا در شمال آن بیشترین خودکشی با مصرف قرص برنج انجام میشود.

بررسی قرص برنج و شناخت بهتر آن

نام علمی قرص برنج، آلمینیوم فسفید است. یکی از ترکیب های شیمیایی است که با حروف اختصاری AIP نشان داده میشود. مواد تشکیل دهنده ی قرص برنج از فسفید آمونیوم یا فسفید کلسیم یا روی است.
قرص برنج دو نوع گیاهی و شیمیایی دارد که به نوع گیاهی آن بنان گفته میشود و برای مصارف خوراکی جهت لاغری و کاهش وزن فروخته و مصرف میشود. و یک نوع شیمیایی آن همان آلمینیوم فسفید است. ترکیبی خطرناک از فسفید ها را تشکیل میدهد. معمولا از آن به عنوان یک حشره کش قوی برای از بین بردن آفتهای برنج های انبار شده غلات و یا خوراک دام و همچنین برای جلوگیری از آلودگی آنها استفاده میشود. قرص برنج به رنگ خاکستری تیره عرضه میشود. استفاده یک عدد از این قرص به طور کامل در برنج ها و غلات انبار شده میتواند هزاران شته را از بین ببرد و مصرف نیمی از این قرص برای انسان سبب مرگ حتمی وی در کمتر از 24 ساعت میشود.
امروزه خرید و فروش قرص برنج در سطح جامعه به صورت آزاد ممنوع است. اما در اکثر عطاری ها و خصوصا در مناطقی که برنج تولید میشود برای نگهداری برنج از حشرات و آفتها یافت میشود.

عطاری هایی که قرص برنج را به فروش میرسانند دارای مجوز هستند.

اما همین امر باعث شده تا براحتی در اختیار جوانان و نوجوانان قرار گیرد و آمار خودکشی با این قرص در جامعه امروز بسیار رواج پیدا کرده است.

مصرف قرص برنج چه عوارضی خواهد داشت؟

یکی از خطرناکترین و مرگ آورترین مسمومیت ها، مسمومیت با قرص برنج است. این مسمومیت، صد در صد به مرگ فرد منجر خواهد شد. تاکنون کسی نتوانسته از مرگ پس از مصرف قرص برنج نجات پیدا کند و راهی برای نجات جان افراد از این مسمومیت تا کنون پیدا نشده است.

مرگ با قرص برنج از نوع مرگ سلولی میباشد. به این معنا که پس از بلعیدن قرص برنج، ماده سمی این قرص خیلی زود جذب دستگاه گوارش میشود و در رطوبت معده و مایعات بدن براحتی حل میشود و شروع به تولید گاز بسیار خطرناکی به نام فسفین میکند و اگر ترکیبات این قرص تازه باشند باعث تولید گاز بیشتری میشود و خطر مرگ سریع را افزایش میدهد. پس از آن گاز فسفین سیتوکروم اکسیداز و فسفوریسیون اکسیداتیو را مهار کرده باعث ایجاد رادیکالهای آزاد در بدن میشود و به دنبال آن مرگ سلولی را منجر میشود. سلول ها که عناصر تشکیل دهنده ی جسم و بافت های بدن هستند همگی میمیرند و هیچ نوع تنفس و عملکرد طبیعی نخواهند داشت.
در این میان دستگاه ها و قسمتهایی از بدن که حساستر هستند و به اکسیژن بیشتری برای عملکرد طببیعی خود نیاز دارند مانند قلب و کلیه ها در برابر این سم و گازهای تولید شده و همچنین مرگ سلولها آسیب پذیرتر هستند.

گاز و سم تولید شده از این قرص در بدن در عرض سه الی چهار ساعت تمام سیستم های تنفسی و قلب و دستگاه گردش خون را با مشکل مواجه میکند و مرگی دردناک و عذاب آور برای فرد در پی خواهد داشت. فردی که با قرص برنج مسموم شده است تا زمانی که زنده است و تا لحظه ی مرگ بیدار است و هوشیاری خود را خواهد داشت ولی سوزش شدیدی در بدن خود احساس میکند و عطش بسیار زیادی خواهد داشت و با زجر فراوان خواهد مرد.

قرص برنج به دلیل ترکیبات خطرناکی که از فسفیدها دارد به حدی خطر آن را افزایش داده است که به غیر از خوردن آن، حتی اگر فرد فقط آن را استشمام هم کند دچار مسمومیت میشود و اگر به سرعت سم از بدن وی خارج نشود مرگ او حتمی خواهد بود.

مسمومیت با قرص برنج علائمی دارد که به بررسی آنها میپردازیم
فرد مسموم شده در خود احساس خستگی میکند و حس میکند که به اکسیژن بیشتری نیاز دارد زیرا بدنش دچار کمبود اکسیژن شده است و چون نتیجه آن خفگی سلولی خواهد بود، بدنش کم کم کبود خواهد شد.
علائم دیگر مسمویت با این قرص بی اشتهایی است.

فرد دائما بیقرار است، به دوبینی دچار میشود، حالت تهوع و استفراغ دارد و کاملا تحریک پذیر است.

افت فشار خون پیدا میکند و در ضربان قلبش اختلال ایجاد میشود.

اگر شخص با خوردن قرص برنج به این مسمومیت مبتلا شود در کمتر از 6 یا 7 ساعت خواهد مرد.

اما اگر مسمومیت با استشمام گاز تولید شده از این قرص باشد به دلیل نارسایی های شدید کبدی و ایست کامل قلبی در کمتر از 24 ساعت به مرگ فرد منجر خواهد شد.

اختلال در نبض و همچنین اختلالات عصبی و متابولیکی، از کار افتادن کلیه ها و بیهوشی از دیگر علائم استفاده از این نوع قرص کشنده است.

در زمان مسمومیت با قرص برنج باید چه کار کنیم؟

عوارض قرص برنج

پس از آنکه متوجه شدیم که فردی با خوردن قرص برنج اقدام به خودکشی کرده است برای نجات جان وی باید در اقدامی سریع او را به بیمارستان منتقل کنیم. اگر بخواهیم او را به درمانگاه یا مطب دکتر ببریم با این کار فقط زمان را از دست داده ایم زیرا در این شرایط زمان با ارزش ترین چیز برای نجات جان فرد خواهد بود. برای پیش درمان تا رسیدن به بیمارستان تنها راهی که میتوان انجام داد این است که اگر در منزل یا جایی که فرد مسوم شده قرار دارد جوش شیرین و یا پرمنگنات پتاسیم وجود دارد به او بدهیم بخورد تا زمانی که او را به بیمارستان برسانیم.
قرصی به نام زغال سیاه یا زغال فعال وجود دارد که برای درمان مواردی مانند همین مصرف قرص برنج تولید شده است. گاهی میتوان با دادن این قرص به فرد مسموم شده کمکی به نجات او کرد. زغال فعال به گونه ای است که مصرف آن باعث میشود تا سمی که از خوردن قرص برنج در بدن فرد پخش شده به مقدار زیادی به زغال جذب شود. گاهی هم دارویی به نام بیکربنات سدیم وجود دارد که برای نجات مصرف کننده قرص برنج میتواند مفید باشد. البته این روش ها فقط میتواند امیدوار کننده باشد اما در واقع کمک زیادی به نجات جان بیمار نمیکند به این دلیل که نتیجه خوردن قرص برنج مرگ حتمی است.
اما شاید بتوان از روش های مکملی مانند حجامت، معجون و محلول های گیاهی و سنتی در کنار طب مدرن امروزی برای نجات افرادی که با قرص برنج مسموم شده اند استفاده کرد به طوری که در سالهای اخیر از این طریق روزنه های امیدی در جهت رسیدن به این هدف پیدا شده است.

در سالهای اخیر استفاده از قرص برنج به صورت های نادرست رواج پیدا کرده است.

افرادی نادانسته و بی اطلاع از عوارض خطرناک قرص برنج برای دفع آفات برنج، این قرص ها را در داخل کیسه های برنج قرار میدهند و چون در منازل مسکونی تهویه های مناسبی وجو ندارد بر اثر رطوبت موجود در هوا، ترکیبات خطرناک موجود در قرص برنج به صورت گاز های خطرناک در هوا متصاعد میشود و همین گاز توسط افراد خانه استشمام شده و موجب ایجاد انواع مسمومیت های حاد و مزمن در اشخاص میشود.

اگر گازهای این قرص در فضا متصاعد شود باید خیلی سریع درب ها و پنجره ها باز شوند تا گاز آن از محیط خارج شده و هوا تهویه شود.

گاهی هم قیمت ارزان و دسترسی آسان به خرید آن باعث سوءاستفادهای خطرناکی از این قرص شده است.

منبع:عوارض قرص برنج

عوارض قرص برنج


پشتیبانی
  • چنانچه سوال یا اشکالی در مورد این مطلب دارید، همکاران ما 24 ساعته پاسخگوی شما هستند. تماس از خط ثابت با شماره: 9099070345
مشخصات و اطلاعات فایل
باکس دانلود