خاصیت زردچوبه چیست؟

بدون دیدگاه

خواص زردچوبه چیست?

خاصیت زردچوبه چیست؟

خاصیت زردچوبه چیست -اسم من ((زردچوبه )) است !
من عامل اصلى درمان کیسه صفرا و ناراحتى هاى کبد ى هستم .
شفاف کننده چشم و ضد یرقانم .
معده را تقویت مى کنم و گل من کک و مک چهره را پاک مى کند…
اسم من زردچوبه است . به من عروق الصباغین – عروق الصفر – ریشه زعفران – زعفران هندى هم مى گویند. زادگاه اولیه من هند است ، ولى در چین و بعضى از کشورهاى دیگر هم مى رویم . در ایران کشت من تحت مطالعه است .
در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم ، پس از کشف مواد رنگى مصنوعى عده اى سودجو علیه من قیام کردند و نه تنها تمام خواص مرا منکر شدند، بلکه ماده ى رنگ کننده مرا بیمارى زا و خطرناک معرفى کردند، این تبلیغات سوء به سرعت در جهان انتشار یافت و کار بجایى رسید که عده یى خوردن مرا تحریم کردند، ولى چیزى نگذشت که دانشمندان علم شیمى و غذاشناسى به حمایت من برخاستند و به کمک علم ، مواد عامله مرا پیدا کردند و ثابت نمودند که در من چندین اسانس و مواد سودمند جمع شده و آنچه را داروسازان و پزشکان قدیم ایران و هند در وصف من گفته اند، صحت دارد و در مقابل ثابت شد که تعداد زیادى از محصولات رنگین مصنوعى که معاندان در مقابل من علم کرده بودند مولد سرطان مى باشد. من عامل درمان کیسه صفرا و ناراحتى هاى کبد ى هستم . محرک دستگاه گوارش بوده غذا را رنگین و معطر مى نمایم . مضمضه جوشانده من جهت درد دندان مفید است .
من مقوى معده و بادشکن مى باشم . من داراى نشاسته – یک روغن فرار که خاصیت تشعشع دارد، مواد رزینى و یک ماده رنگى و چند ترکیب دیگر هستم . ادرار را زیاد مى کنم و اشتهاآور هستم . علاوه بر رنگین کردن غذا در صنعت نیز براى رنگ کردن نخ و پشم به کار مى روم . یک نوع من که در مالزى و هند و چین به عمل مى آید، براى دفع کیسه صفرا و سنگ هاى ((صفراوى )) داروى ارزنده اى است . من شفاف کننده چشم و درمان استسقاء و یرقان مى باشم . مضمضه کردن این محلول مسکن درد دندان و بازکننده ى پیله و ورم لثه مى باشد. در هند بعد از حجامت بلافاصله کمى گرد کوبیده ى مرا روى محل حجامت مى پاشند، تا زخم آن زودتر التیام پیدا کرده و چرک ننماید. مالیدن گل من کک و مک را بر طرف مى کند. و لکه هاى پوستى را از بین مى برد. زیاده روى در خوردن من براى قلب خوب نیست گر چه در ریشه من ترکیباتى شبیه جوهر سنبل الطیب وجود دارد، مقدار خوراک من تا ده گرم مى باشد. حالا اجازه فرمایید عنان سخن را بدست برادرم ((مامیران )) بدهم و امیدوارم بتواند بیماران سرطانى و برص و غیره را راهنمایى نماید.

زردچوبه گیاهی ضد سرطان و کاهنده چربی و قند خون بالاست.

‬ ‪نتایج یک مطالعه حاکی از آن است که ماده موثره و دیگر ترکیبات موجود در ریزوم(ساقه زیرزمینی) زردچوبه دارای اثرات فارماکولوژیک متعدد از جمله ضد رادیکال آزاد، ضد التهاب، ضد سرطان و کاهنده چربی و قند خون بالا و اثر بر سیستم ایمنی در تحقیقات آزمایشگاهی و بعضاً بالینی است.

دکتر حسن فلاح حسینی استادیار پژوهشی گروه داروشناسی و طب کاربردی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی کرج در یک مقاله مروری، اثرات فارماکولوژی ریزوم گیاه زردچوبه و ماده موثره آن کورکامین را بررسی کرد.

زردچوبه در کشورهای آسیایی از گذشته‌های دور کاربرد غذایی و دارویی دارد. در طب سنتی این کشورها زردچوبه در اختلالات گوارشی و کبدی، رفع سنگ کلیه، درد مفاصل و اختلالات قاعدگی مصرف می شود.

در آزمایش‌های حیوانی و انسانی تجویز زردچوبه در بهبود بیماری‌های متعددی موثر بوده است. زردچوبه یک ماده با خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی قوی است. این خواص زردچوبه باعث شده است که مصرف آن در بیماری‌های گوارشی، کبدی، سرطان، آرتریت، آلرژی، آسم، آترواسکلروز، آلزایمر و قندخون بالا مورد نظر قرار گیرد.

با توجه به کاربرد غذایی و دارویی و همچنین خواص فارماکولوژی ریزوم گیاه زردچوبه نیاز به بررسی اثرات فارماکولوژی ریزوم این گیاه جهت بهره‌برداری از آن در انجام تحقیقات بالینی احساس می‌شود.

همچنین با توجه به آنکه زردچوبه در طب سنتی در بیماری‌های متعدد تجویز می‌شود، به نظر می‌رسد که انجام تحقیقات بالینی روی این ماده در درمان بیماری‌های ذکر شده لازم باشد.

مهم ترین اثرات گزارش شده زردچوبه

ضد آمیب، ضد درد، ضد اسید معده، ضد آرتریت، ضد باکتری، پادزهر آرسنیک، ضد ادم، ضد حساسیت، ضد سرطان، ضد ویروس ایدز، ضد موتاژن، ضد اکسیدان، ضد پسوریازیس، ضد تب، ضد عفونی کننده، ضد اسپاسم، ضد تومور، ضد زخم معده، ضد نفخ، قابض، ادرارآور، خلط آور، محافظ معده، بندآورنده ی خون، محافظ کبد، کاهش دهنده ی چربی خون، مقوی معده، مقوی رحم، قارچ کش، کرم کش، محرک سیستم ایمنی و محرک ترشح موکوس.

نکات قابل توجه

‬ ‪
برای مصرف دارویی زردچوبه، می توان آن را در کپسول های پانصد میلی گرمی ژلاتینی که در داروخانه ها به فروش می رسند، پُر نموده و استفاده کرد.
‬ ‪
در صورتی که بخواهیم از اثر دارویی زردچوبه استفاده کنیم مسلماً میزان مصرف آن باید بیش از اندازه غذایی و در حد توصیه شده باشد.
برای نگه داری زردچوبه نباید از ظروف پلاستیکی استفاده کرد. بهترین ظروف آلومینیومی و شیشه های رنگی (قهوه ای) می باشند. هم چنین درب ظرف باید کاملا بسته باشد.

ریشه و ریزوم زردچوبه که پودر نشده است در برابر حرارت مقاوم تر از پودر آن است، ولی چون اکثراً پودر زردچوبه در بازار مصرف به فروش می رسد، برای نگه داری طولانی مدت آن بهتر است در جای خنک نگه داری شود.
‬ ‪
چون بخشی از اثرات زردچوبه مربوط به رایحه (اسانس) آن می باشد که در اثر حرارت و یا مرور زمان کاسته می شود، لذا زردچوبه کهنه دارای خواصی کمتر از زردچوبه تازه است.
‬ ‪
میزان مصرف زردچوبه به عنوان دارویی تا روزی 3 گرم برای اشخاص بالغ بلامانع می باشد. گزارشاتی مبنی بر مصرف 8 تا 10 گرم زردچوبه به طور روزانه در هندوستان بدون اثرات جانبی در انسان به چاپ رسیده است.

منبع:خاصیت زردچوبه چیست؟

خاصیت زردچوبه چیست؟


پشتیبانی
  • چنانچه سوال یا اشکالی در مورد این مطلب دارید، همکاران ما 24 ساعته پاسخگوی شما هستند. تماس از خط ثابت با شماره: 9099070345
مشخصات و اطلاعات فایل
باکس دانلود