بیماری هپاتیت چیست؟

بدون دیدگاه

هپاتیت که در بین مردم به یرقان و زردی مشهور است نوعی التهاب کبدی است که این التهاب باعث ایجاد درد و تورم خواهد شد و مهمترین علت ایجادکننده آن ویروس‌ها هستند. تاکنون 6 نوع ویروس هپاتیت شناخته شده است که شایع‌ترین آن‌ها ویروس‌های هپاتیت A، B و C هستند. عوامل دیگری مثل داروها، فقدان خونرسانی به کبد، سم، بیماری‌های وراثتی، خود ایمنی و مصرف مشروبات الکلی نیز می‌توانند سبب هپاتیت شوند. با احتمال کمتری عفونت‌های ویروسی مثل منونوکلئوز و سایتومگالویروس نیز می‌توانند باعث این بیماری شوند.

هپاتیت به دو شکل اساسی ظاهر می‌شود: هپاتیت حاد (کوتاه مدت) و هپاتیت مزمن (متجاوز از 6 ماه). در هپاتیت حاد ممکن است کبد، بصورت خیلی ناگهانی ملتهب شود و باعث بروز تهوع، استفراغ، تب و بدن درد شود و یا اینکه هیچ یک از این علائم ظاهر نشود. هپاتیت حاد در طی چند روز تا چند هفته بهبود می‌یابد. چنانچه التهاب، در طی 6ماه بهبود نیابد، هپاتیت، مزمن خواهد بود.

بیماری هپاتیت چیست؟

هپاتیت آ (هپاتیت A ) چیست و علائم آن کدامند؟

هپاتیت آ که توسط ویروس مختص به خودش ایجاد می‌گردد، مانند انواع دیگر این بیماری منجر به التهاب کبد شده و درد و تورم کبد را بدنبال خواهد داشت. اما تفاوت این نوع از هپاتیت با بقیه انواع آن این است که معمولاً خطرناک نبوده و به هپاتیت مزمن و سیروز کبدی (مثل آنچه در هپاتیت ب و ث دیده می‌شود) تبدیل نمی‌شود. هپاتیت آ معمولاً از طریق خوردن غذای آلوده، نوشیدن آب و از طریق تماس با مدفوع آلوده انتقال می‌یابد. تماس نزدیک با فرد آلوده (برای مثال تعویض کهنه یا تماس جنسی) باعث ابتلا به این عفونت می‌شود.

علائم هپاتیت آ A شامل موارد زیر است:

تهوع
استفراغ
یرقان (زرد شدن پوست و سفیدی چشم‌ها)
تب پایین
خستگی
درد شکم مخصوصا سمت راست
ادرار تیره رنگ
از دست دادن اشتها
درد عضلانی

بعضی از مبتلایان هیچ کدام از علائم بالا را از خود نشان نمی‌دهند و این علائم در بچه‌ها ممکن است خیلی خفیف باشد در حالی‌که در بزرگسالان می‌تواند بسیار شدید باشد.

راه‌های پیشگیری از هپاتیت آ:

تزریق واکسن که برای افراد بالای 2 سال ایمن می‌باشد و تا 20 سال، ایجاد مصونیت می‌کند.
شستشوی دست‌ها با صابون و آب گرم قبل و بعد از آشپزی، بعد از توالت و تعویض کهنه بچه
شستشوی صحیح میوه و سبزیجات قبل از مصرف و نیز پختن کامل گوشت و ماهی
در صورت تماس با افراد مبتلا به هپاتیت آ، چنانچه قبلاً واکسینه نشده‌اید و یا قبلاً مبتلا نشده‌اید، بیدرنگ به پزشک مراجعه کنید.

سیروز کبدی چیست؟

در کبد انسان چرخ اوره وجود دارد که آمونیاک سمی موجود در بدن را به اوره تبدیل می‌کند. در افرادی که مبتلا به سیروز کبدی هستند، ‌کبد دیگر یک بافت یک پارچه نیست و تکه تکه شده است. در چنین حالتی کبد کارایی خود را به ویژه در سیکل اوره و سنتز پروتئین‌های خون و انعقادی از دست می‌دهد؛ ‌در نتیجه اوره تولید نمی‌شود. در چنین حالتی در عوض آمونیاک خون زیاد می‌شود که این آمونیاک می‌تواند خود را به مغز رسانده و با مهمترین نروترانسمیتر تحریک مغزی که گلوتامات نام دارد واکنش داده و آن را به گلوتامین تبدیل کند. گلوتامین دیگر نقش گلوتامات را ندارد و در اثر کاهش گلوتامین در مغز، فرد شدیدا به عدم هوشیاری دچار می‌شود. لازم به ذکر است که سیروز کبدی می‌تواند به نارسایی کبدی و حتی سرطان کبد، منجر شود.

هپاتیت ب چیست؟

هپاتیت ب پس از بیماری‌های سل و مالاریا شایع‌ترین بیماری عفونی و مسری است؛ به طوری که امروزه حدود 300 میلیون نفر در سراسر جهان حامل ویروس هپاتیت ب هستند و سالانه حدود 50 میلیون نفر به آمار آن‌ها اضافه می‌شود. هپاتیت ب می‌تواند زمینه را برای ابتلا به هپاتیت د (هپاتیت D) مستعد کند. هپاتیت د، تنها در افرادی که هپاتیت ب دارند گسترش می‌یابد و می‌تواند علائم هپاتیت ب را بدتر کند.

محل زندگی و تکثیر ویروس هپاتیت ب در کبد انسان است و محصولات آن پس از تولید به درون گردش خون می‌ریزند. بدن در برابر عفونت ویروسی از خود دفاع می‌کند و علیه آن آنتی‌ژن‌های ویروسی، آنتی بادی یا آنتی کر (پادتن) می‌سازد. در بسیاری از موراد، بدن با دفاع خود عفونت را دفع کرده و فقط ردپای آن به صورت مثبت بودن آنتی بادی‌ها (پادتن‌ها) باقی می‌ماند. در این شرایط علاوه بر رفع خطر، فرد در مقابل عفونت مجدد مصون می‌شود و به اصطلاح “خود واکسینه” شده است.

ناقلان بیماری هپاتیت ب کسانی هستند که این ویروس در خونشان به مدت بیش از 6 ماه وجود داشته باشد، حال عمومی خوبی داشته باشند و در بررسی آزمایشگاهی اختلالی در کار کبد آنان مشاهده نشود. در چنین شرایطی ویروس به صورت مسالمت آمیز در داخل بدن وجود دارد ولی آسیبی به کبد وارد نمی‌کند. در بعضی افراد، هپاتیت مزمن نوع ب می‌تواند تبدیل به سیروز کبدی شود.

راه‌های انتقال ویروس هپاتیت ب

جالب است بدانید که تنها مخزن این بیماری بدن انسان است و انتقال آن از افراد آلوده به افراد سالم صورت می‌گیرد. راه‌های انتقال عفونت عبارتند از:

از طریق انتقال از مادران آلوده به نوزادان (عفونت نه از طریق بند نافی، بلکه از طریق بدن مادر در هنگام زایمان و در جریان تماس نزدیک بعد از آن منتقل می‌شود.)
رابطه جنسی با فرد ناقل
از طریق خون و فراورده‌های خونی آلوده (این خطر برای جراحان و دندان پزشکان دوچندان است.)
استفاده از وسایل غیر استریل در دندانپزشکی، سوراخ کردن غیربهداشتی گوش، خالکوبی و حجامت
حشراتی مانند پشه یا ساس‌های رختخواب که خون می‌مکند.

لازم به ذکر است که خوشبختانه تماس‌های عادی و روزمره نظیر دست دادن، در یک اتاق کار کردن، معاشرت با دوستان و همکلاسی‌ها و افراد آلوده‌ی فامیل، خطر انتقال بیماری را به دنبال ندارد و جای نگرانی نیست. فقط رعایت نکات بهداشتی کافی است.

علائم بیماری هپاتیت چیست؟

با توجه به اینکه در اغلب موارد عفونت از مادران آلوده به نوزادان منتقل می‌شود، تا سال‌ها علامتی دیده نمی‌شود. در برخی موارد به دنبال هپاتیت حاد ویروسی، فرد دچار حالت ناقلی می‌شود. در این افراد علائمی همچون بی‌اشتهایی، ضعف، بی‌حالی، حالت تهوع و استفراغ، پر رنگی ادرار و زردی سیستم ایمنی مشهود است.

راه‌های تشخبص بیماری هپاتیت

راه تشخیص این بیماری اندازه‌گیری آنتی ژن سطحی این ویروس یعنی HBsAg است. در مورد فردی که آزمایش HBsAg وی مثبت است، تنها نتیجه‌ای که می‌توان گرفت این است که شخص، آلوده به ویروس هپاتیت ب است. آنچه این آزمایش را معنی‌دار می‌کند، حال عمومی بیمار، وضعیت کبد (اندازه آن و نتایج آزمایش‌های تخصصی کبد) و چند آزمایش دیگر در مورد فعالیت ویروس در بدن بیمار است. دربسیاری از موارد به دنبال کشف یک مورد HBsAg مثبت، سایر افراد خانواده آزمایش شده و موارد مثبت و بدون علامت شناسایی می‌شوند.

بیماری هپاتیت چیست؟

راه‌های پیشگیری از بیماری هپاتیت

بهترین راه پیشگیری از بیماری هپاتیت، استفاده از واکسن و رعایت دستورات بهداشتی شامل شستن مرتب دست‌ها است. واکسن هپاتیت ب که در حال حاضر استفاده می‌شود، در واقع همان آنتی‌ژن ویروس هپاتیت ب (HBsAg) است که از خون ناقلین سالم بدست آمده و تغلیظ شده است. نوعی دیگری از واکسن وجود دارد که به روش ژنتیکی (Recombinant) تهیه می‌گردد. واکسیناسیون معمولا در سه نوبت و به فواصل یک ماه و 6 ماه از تزریق اول صورت می‌گیرد. توصیه می‌شود افراد زیر عمل واکسیناسیون را انجام دهند:

نوزادان
کودکان کمتر از 9 سال
کادر بهداشتی درمانی (پزشکان و پرستاران بخش‌ها، کارکنان بخش‌های همودیالیز) که ممکن است با خون و یا سوزن و یا سایر وسایل آلوده به ویروس در تماس باشند.
بیمارانی که مرتبا دیالیز می‌شوند.
والدین، فرزندان و همسر شخص مبتلا به هپاتیت حاد ب و یا ناقلین هپاتیت ب که در ظاهر سالم بنظر می‌رسند.

عوارض واکسن هپاتیت ب چیست؟

عوارض این واکسن بسیار کم و جزیی بوده و ممکن است فقط باعث قرمزی و ورم محل تزریق، گاهی درد عضلانی خفیف و تب کمتر از 38 درجه سانتیگراد شود که پس از مدتی از بین می‌رود. خوشبختانه واکسن هپاتیت ب در بیش از 90 درصد موارد شخص را در برابر ابتلا به هپاتیت ب ایمن می‌کند.

نکته: تزریق واکسن هپاتیت ب در طول دوران بارداری بلامانع است و هیچ اثر بدی روی جنین ندارد.

راه‌های درمان هپاتیت ب

درمان هپاتیت ب، بسته به شدت بیماری و پاسخ به درمان ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد. اگر آسیب شدیدی به کبد بیمار وارد شده باشد، پیوند کبد می‌تواند گزینه درمانی مناسبی باشد. درمان دارویی نیز شامل استفاده از اینترفرون و داروهای ضد ویروس برای درمان این بیماری است که اغلب موفقیت آمیز می‌باشند. داروهای اینترفرون بصورت چندبار در هفته (interferon alpha-2b) و یا یکبار در هفته (peginterferonalpha-2a) تزریق می‌شوند.

در اکثر موارد شواهدی دال بر تخریب و التهاب سلول‌های کبدی دیده نمی‌شود و در واقع یک سازش و هم‌زیستی بین ویروس و سیستم دفاعی بدن به وجود آمده است و این سازگاری تا سالیان دراز ممکن است باقی بماند و بیمار مشکل کبدی پیدا نکند و ویروس همچنان در حالت نهفته تا آخر عمر باقی بماند. از هر 100 نفری که به این حالت مبتلا هستند سالیانه 1 تا 2 نفر ویروس را از بدن خود پاک کرده و آزمایش HBsAg آنها منفی می‌شود. تعداد بسیار کمی از این افراد در عرض چند سال دچار عود بیماری شده و به اصطلاح فعالیت ویروس در بدن آنها مجددا از سر گرفته می‌شود. به همین دلیل است که به حاملین هپاتیت ب توصیه می‌شود تا جهت معاینه و انجام آزمایش‌های کبدی و بررسی وضعشان هر 6 ماه یک مرتبه به پزشک معالج خود مراجعه کنند.

منبع:بیماری هپاتیت چیست؟

بیماری هپاتیت چیست؟


پشتیبانی
  • چنانچه سوال یا اشکالی در مورد این مطلب دارید، همکاران ما 24 ساعته پاسخگوی شما هستند. تماس از خط ثابت با شماره: 9099070345
مشخصات و اطلاعات فایل
باکس دانلود