دمای طبیعی بدن نوزاد چقدر باید باشد؟

دکتر دانیل می‌گوید: “نشانه‌ها و تاریخچه سلامتی کودک است که بیان می‌کند تب بالا، یک نشانه نگران کننده است.” احتمالا اولین باری که کودک شما بیمار شد و تب او بالا رفت شما خیلی ناراحت و نگران شدید. اما داشتن اطلاعات درباره دمای نرمال بدن نوزاد، اینکه چه زمانی در مورد دمای بدن نوزاد نگران باشیم و چگونه دمای بدن او را کاهش دهیم، می‌تواند به آمادگی بیشتر شما در این مواقع کمک کند.

در این مقاله دکتر دنیل پزشک متخصص اطفال در بیمارستان تخصصی ملبورن، رایج‌ترین پرسش‌های والدین را درباره دمای بدن نوزاد پاسخ می‌دهد.

محدوده دمای نرمال بدن نوزاد چیست؟

به گفته دکتر دنیل، محدوده دمای نرمال بدن نوزاد بین ۳۶ تا ۳۷/۵ درجه سانتی گراد است، اگرچه این می‌تواند بسته به زمان گرفتن تب نوزاد، روش گرفتن تب و دستگاه تب گیری متفاوت باشد.

چه دمایی نشانه تب بالا برای کودک است؟

نوزادان زیر سه ماه با دمای بدن ۳۸ درجه سانتی گراد، در معرض تب هستند. دمای ۳۸/۵ درجه سانتی گراد در نوزادان بزرگتر و کودکان نوپا تب محسوب می‌شود. دکتر دانیل می‌گوید: “نشانه‌ها و تاریخچه بیماری و سلامتی کودک نشان می‌دهد که داشتن تب بالا، نگران کننده است یا نه؟ برای مثال کودک ممکن است بدلیل پوشاندن لباس زیاد یا پتو و … تب داشته باشند.

بهترین روش برای اندازه گیری تب کودک چیست؟

دکتر دنیل می‌گوید دقیق‌ترین روش اندازه گیری تب نوزاد، دماسنج‌های رکتوم است در حالی که ممکن است اندازه گیری با این دماسنج‌ها سخت و ناخوشایند باشد. یک روش راحت دیگر برای والدین استفاده از دماسنج‌هایی است که در گوش یا روی پیشانی کودک قرار می‌گیرد و دمای بدن نوزاد را نشان می‌دهد. همچنین می‌توان از دماسنج‌های مدرن که از فناوری مادون قرمز استفاده می‌کنند و می‌توانند از راه دور تب نوزاد را اندازه بگیرند، استفاده کرد

از دلایل معمول تب بالا در نوزادان چیست؟

شایع‌ترین علت یک تب کوتاه یک عفونت ویروسی است که این نشانه خوبی است که سیستم ایمنی بدن کودک در حال مبارزه با عفونت است. مهم است به این نکته توجه داشته باشید که تب یک بیماری نیست بلکه نشانه‌ای از حضور یک بیماری یا التهاب در بدن کودک می‌شود؛ بنابراین مهم این است که نشانه‌های بیماری را بشناسید و علت اصلی تب را درمان کنید.
علل رایج تب آنفولانزا، سرماخوردگی، عفونت گوش نوزاد و عفونت گلو می‌باشد و نباید نگران باشید اگر به فاصله طولانی (یک بار در ماه) اتفاق می‌افتد و بیشتر از ۴۸ ساعت طول نمی‌کشد.

دندان در آوردن نیز می‌تواند یکی از دلایل رایج تب نوزادان باشد که در اوایل چند ماهگی کودک اتفاق می‌افتد، ولی تب دندان در آوردن نوزاد سبک و کوتاه است و نمی‌تواند تب بالای ۳۸/۵ درجه سانتی گراد باشد.

از علل دیگر تب بالای نوزادان بیماری‌های مزمن، گرمازدگی ناشی از آفتاب سوختگی یا شوک گرمایی است. علل جدی تب بالا می‌تواند عفونت‌های ادراری باکتریایی، عفونت ریه، عفونت خون و مغز (مننژیت) باشد.

به غیر از اندازه گیری دمای بدن نوزاد، چگونه بفهمیم کودک تب دارد؟
دکتر دنیل می‌گوید یک تب بالا می‌تواند باعث ناراحتی و تحریک پذیری کودک شود و زمانی که کودک لمس می‌شود، گرم است و مانند زمانی است که دچار سرماخوردگی شده است. تب بالا در کودک همچنین می‌تواند باعث سرخ شدن گونه‌ها، احساس درد مفاصل و ماهیچه‌ها، کمبود اشتها و خواب آلودگی شود.

چه دمایی از بدن نوزاد نگران کننده است و والدین باید چه کنند؟
معمولاً تب در نوزادان زیر سه ماه جای نگرانی دارد و باید توسط پزشک متخصص بررسی شود و علت آن تشخیص داده شود. والدین باید زمانی نگران شوند که نشانه‌هایی از سفت شدن نواحی گردن در نوزاد ببینند و زمانی که اگر نوری در چشم نوزاد بیافتد نوزاد احساس ناراحتی کند چرا که این‌ها از علائم بیماری مننژیت هستند.

دیگر نشانه های نگران کننده؛ استفراغ بیش از حد (زیرا خطر از دست رفتن آب بدن کودک در این حالت وجود دارد)، بثورات پوستی، مشکلات تنفسی و خواب آلودگی بیش از حد است. اگر این علائم و نشانه‌ها در نوزادتان وجود داشت مطمئن باشید که تب نوزاد شما بالاتر خواهد رفت، پس حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

دمای طبیعی بدن نوزاد چقدر باید باشد؟

چه راهکارهایی برای والدین وجود دارد تا تب نوزاد خود را کاهش دهند؟
مایعات می‌تواند از بی آب شدن بدن جلوگیری کند. استفاده از قرص ایبوپروفن با مشورت پزشک می‌تواند علائم تب را کاهش دهد. همچنین کاهش لباس‌های نوزاد به شرطی که کودک دچار سرماخوردگی نشود و قرار دادن یک پارچه مرطوب بر پیشانی و گردن کودک، نیز می‌تواند به پایین آوردن تب نوزاد کمک کند (دقت شود نوزاد را به حمام آب سرد نبرید و یا با کولر و یا فن سعی در خنک کردن و کاهش تب کودک نکنید).

با این حال کاهش دمای بدن نوزاد، نمی‌تواند عفونت را از بین ببرد فقط باعث می‌شود نوزاد احساس بهتری داشته باشد، ولی باید برای علت اصلی تب که همان عفونت، بیماری و … است، چاره‌ای اندیشید و یا به پزشک مراجعه شود.
برگرفته از: stuff

منبع:دمای طبیعی بدن نوزاد چقدر باید باشد؟

دمای طبیعی بدن نوزاد چقدر باید باشد؟


پشتیبانی
  • چنانچه سوال یا اشکالی در مورد این مطلب دارید، همکاران ما 24 ساعته پاسخگوی شما هستند. تماس از خط ثابت با شماره: 9099070345
مشخصات و اطلاعات فایل
باکس دانلود