بیوگرافی شهرام شکوهی در یک نگاه

بیوگرافی شهرام شکوهی

نام : شهرام شکوهی
تولد: مرداد ۱۳۵۴ در استان فارس
تحصیلات: دامپزشکی
ساز: گیتار کلاسیک
فعالیت: خواننده، آهنگساز، ترانه سرا، نوازنده
آلبوم معروف: مدارا
همسر: دلارام
فرزند: ملودی
علاقه‌مند به: سکوت محسن یگانه، سنتوری محسن چاووشی، کارهای رضا صادقی، احساس مازیار فلاحی

فعالیت‌های هنری شهرام شکوهی

شهرام شکوهی موسیقی را از سال ۱۳۷۱ با کلاس آواز ایرانی شروع کرده و به مدت ۳ سال آواز کار کرد. از آنجایی که آن روزها فضایی برای آموختن موسیقی پاپ نبود، به کلاس آواز سنتی رفت، البته آن اوایل، رفتن به این کلاس‌ها برایش بیشتر جنبه سرگرمی داشت و مثل یک نوع بازی دوستانه بین چند دوست بود. خودش می‌گوید آن روزها به خاطر کل‌کل‌های دوران جوانی به همراه چند تن از دوستانش، همه با هم در کلاس آواز استاد حاتم عسگری ثبت نام کردند. روز اولی که به کلاس رفتند، از آنجایی که شهرام زیاد اهل موسیقی ایرانی نبود، هیچ آهنگی را از حفظ نبود که برای تست صدا بخواند!
او هم به گیتار علاقه داشت و هم به آواز سنتی. در دوران دانشجویی خود در حدود سال ۱۳۸۰ عضو گروهی بود که کنسرت‌های دانشجویی را برگزار می‌کرد؛ ولی بنا به دلایلی از موسیقی کناره گرفت و معتقد بود نباید به موسیقی به چشم یک شغل نگاه کرد.

ورود وی به موسیقی حرفه‌ای در سال ۱۳۸۵ و با آهنگ «مدارا» اتفاق افتاد. این ورود کاملا ناخواسته بود و حتی خانواده هم مخالف حضور وی در عرصه موسیقی حرفه‌ای بودند. در این سال قرار بود مراسم «خانه فرهاد» برگزار شود. وی نیز به پیشنهاد یکی از دوستان خود شرکت کرد و برای آن مراسم قطعه «مدارا» را در یک استودیوی خانگی کوچک و با کمترین امکانات ضبط نمود؛ اما آن برنامه لغو شد. وی در سال ۱۳۹۰ آلبوم “مدارا” را به بازار موسیقی عرضه کرد که تحسین منتقدان را به دنبال داشت و به پرفروش‌ترین آلبوم سال تبدیل شد.

دو سال بعد، وی آلبوم دوم خود به نام “کولی عشق” را منتشر کرد که با استقبال خوب هواداران روبرو شد. در سال ۱۳۹۴ آلبوم سوم شهرام شکوهی به نام “تا نفس هست …” به بازار عرضه شد که در آن، شاهد سبک‌ جدیدی در موسیقی ایرانی هستیم.

آلبوم‌های شهرام شکوهی

آلبوم “مدارا”

دل دیوونه علی بحرینی
دلم خونه علی بحرینی
مدارا شهرام شکوهی
من و تو علی بحرینی
اسیری (قصه عشق)
اسیر عشق
لیلی
نگو میرم
گل و خار شهرام
جادوی چشم تو

آلبوم “کولی عشق”

انگیزه
توبه شکستم
بخند میخوامت
جان خسته
شب و بارون
حسرت شیرین
پروانه شدم
دونه دونه
خیال کن
از ما بعیده
از ماست که بر ماست
عاشقان

آلبوم “تا نفس هست”

دلتنگم
رسوا
تا نفس هست…
ای دل نرو
این رسم کجاست
امان از تو
یادت رفته
تسلیم
برکه و ماه
عاشق بمون
سرا پا عشق
تا نفس هست (۲)

آلبوم گروهی “من و ما”

تک آهنگ‌های شهرام شکوهی

سفره بی‌ریا: موسیقی تیتراژ پایانی مجموعه شام ایرانی
آی دنیا: موسیقی پخش ‌نشده تیتراژ مجموعه مهمانان ویژه
به رنگ شکیبایی: به مناسبت چهارمین سالگرد درگذشت خسرو شکیبایی
وای از هوس (نسخه تکصدایی): پخش پس از انتشار نسخه دوصدایی آن در برخی وبگاه‌ها و برای جلوگیری از مشکلات بعدی
محبوب: این قطعه به لهجه شیرازی خوانده شده است.
خیال کن: ورژن جدید
برو: موسیقی تیتراژ پایانی مجموعه ۴ قسمتی به خاطر مونا
شب و بارون: (رمیکس)
محرم اسرار: همخوانی با بهنام صفوی
فریب
عاشقان: تیتراژ انتهایی مجموعه زمانی برای عاشقی که قطعه دوازدهم آلبوم کولی عشق نیز می‌باشد.
من و تو و سال نو: به مناسبت عید نوروز سال ۱۳۹۳ منتشر شد.
مقدس: برگرفته از آلبوم من و ما ۱ (جمعی از خوانندگان)
دردا: شهرام شکوهی این قطعه را به نیما وارسته تقدیم کرد.
باران عشق: این قطعه برای بچه‌های فلسطین خوانده شده است.
باران عشق: فایل اتود شده باران عشق.
داغ اون روز
فرشته باد: این قطعه برای ایران خوانده شده است.
لیلا کجایی
دیوونگی
سختش نکن
دلبر طناز
فریاد
مجنون تنها
نفس نفس
خیانت
بارون (همخوانی با ماهان بهرام خان)

ویدیوهای منتشرشده از شهرام شکوهی

مدارا : اجرای زنده در برنامه Next Persian Star
تیزر آلبوم مدارا
مدارا: اجرا در برنامه رادیو هفت
مدارا: اجرای زنده در برنامه خوشا شیراز
مدارا: اجرا در ویژه برنامه سه ستاره
موزیک ویدیو مدارا
دلم خونه: اجرای زنده در ویژه برنامه سه ستاره
موزیک ویدیو اسیری (قصه عشق)
دل دیوونه: اجرا در برنامه رادیو هفت
سفره بی ریا: اجرا در برنامه کافه ستاره
موزیک ویدیو فریب
تیزر آلبوم تا نفس هست….

سبک خوانندگی شهرام شکوهی

شهرام شکوهی که معتقد است به اندازهٔ کافی صدای موسیقی سنتی ایرانی شنیده شده، سعی کرد نوع استفاده از آن را تغییر داده و آن را با موسیقی بر پایه گیتار اسپانیش تلفیق کرده و سبک خوانندگی خود را ایجاد کند.

این ایده از نکته‌ای که حاتم عسکری، استاد وی، به شهرام شکوهی گفت. به اعتقاد حاتم عسکری (استاد شهرام شکوهی) غیر از موسیقی ایرانی تنها موسیقی‌ای در دنیا که حالتی از تحریر دارد موسیقی اسپنیش است که آن‌ها با لالا تحریر ایجاد می‌کنند. از آن‌جا که شهرام شکوهی به گیتار علاقه داشت از این نکته استادش ایده گرفته و سعی کرد تلفیقی از آواز ایرانی و موسیقی اسپنیش ایجاد کند.

حضور شهرام شکوهی در مسابقه خوانندگی نکست پرشین استار

شهرام شکوهی به مباحث مطرح‌شده در مسابقه خوانندگی نکست پرشین استار شبکهٔ تی‌وی پرشیا ۱، انتقاد داشت و نقد خود را از طریق ایمیل به گوش مسئولین برنامه رساند. مسئولین برنامه در پاسخ به او گفتند اگر اعتراضی دارید می‌توانید در برنامه حضور داشته و با داوران (ستار، رامین زمانی و مریم حیدرزاده) صحبت کنید. به این ترتیب او در نوروز سال ۱۳۸۸ وارد مسابقه شده و همان قطعه «مدارا» را اجرا کرد و در جواب داوران نقد و دلیل آورد. آن برنامه به‌شدت مورد توجه بینندگان‌ قرار گرفت ولی وی از طرف داوران برنامه اجازه حضور در فینال را به دست نیاورد.

حضور در مسابقه نکست پرشین استار باعث شد نام شهرام شکوهی در بین مخاطبان موسیقی فارسی‌زبان شناخته شود؛ خواننده‌ای که با همان حضور، باعث شد قطعه «مدارا» مورد توجه قرار گرفته و تهیه‌کنندگان مختلف داخل و خارج از ایران به منظور عقد قرارداد به سراغ وی بروند؛ اما او با مشورت با کسانی که تجربه بیشتری در این وادی داشتند، بهترین مسیر را برای فعالیت، کار در داخل ایران دانست.

اولین آلبوم وی با نام «مدارا» در ۱۶ آبان سال ۱۳۹۰ همه مجوزها را کسب کرده و منتشر شد. این آلبوم ۱۰ قطعه داشت که شامل ۵ قطعه با سبک خاص وی و ۵ کار پاپ بود. میلاد ترابی و امیرحسین کاشانیان در این آلبوم با وی همکاری داشته‌اند. این آلبوم تحت امتیاز شرکت «هنر اول» بود و ناشر با توجه به شناخت نسبی مخاطبان موسیقی از شکوهی پیش‌بینی می‌کرد با استقبال مخاطبان موسیقی مواجه شود و به همین خاطر آلبوم را در تیراژ بالا وارد بازار موسیقی کشور کرد. با اینکه آلبوم «مدارا» در بدو ورود خود با حاشیه‌هایی همراه شد ولی حاشیه‌ها نتوانست جلوی فروش خوب این آلبوم را بگیرد و مسیری را که خود انتخاب کرده بود، بی‌سر و صدا طی کرد تا جایی که توانست به یکی از آلبوم‌های پرمخاطب تبدیل شود.

بیوگرافی شهرام شکوهی

زندگی خانوادگی و همسر شهرام شکوهی

شهرام شکوهی در رابطه با تعهد و زندگی خانوادگی می‌گوید: وقتی شما خانواده دارید و مسئولیت آنها بر‌عهده شماست هر کاری که انجام می‌دهید برای خوشبختی آنهاست؛ اگر من آدم مجردی باشم که هیچ هدفی در زندگی نداشته باشم، ممکن است به جای اینکه یک مسیر حساب شده را طی کنم، خیلی دلبخواهی کار ‌کنم؛ بنابراین داشتن خانواده باعث می‌شود منسجم‌تر کار کنید؛ این همان هنرمند متعهد است.

از نظر شهرام شکوهی وقتی شما نگران بچه خودتان باشید که گرفتار فلان آفت نشود، خب طبیعتا این نگرانی فردا برای همسایه شما هم به وجود می‌آید؛ در یک جمله: اگر برای خانواده خودت نگرانی داشته باشی برای همه افراد جامعه هم نگرانی.
شهرام شکوهی معتقد است وجود ملودی (دخترش) در زندگی به او انگیزه داده است و بدون وجود دلارام (همسرش) ادامه فعالیت در زمینه موسیقی برای وی امکان‌پذیر نیست. چراکه موسیقی هم از نظر نوع کار و هم از نظر بازخوردهایی که در محیط بیرون از خانه وجود دارد که معمولا در روابط خانوادگی مشکل ایجاد می‌کند، اصلا کاری معمولی نیست.

او می‌گوید: به عنوان مثال یکی از مواردی که در گذشته دلارام با آن مشکل داشت ساعت کاری من بود. چون کار موسیقی تازه از ساعت ۹ شب شروع می‌شود و تا ۶ صبح ادامه دارد و مثل یک کار اداری نیست که ساعت کار مشخصی داشته باشد. ممکن است کسی که در این زمینه فعالیت می‌کند یک ماه کامل در خانه باشد، اما ۲ ماه اصلا نتواند به خانه بیاید. به هر حال این اتفاقات وجود دارد؛ مثلا در روند تولید آلبوم علاوه بر اینکه حضور فیزیکی نداری، حتی مواقعی هم که هستی، درگیری فکری داری و اینجاست که خانواده باید تحمل کند.

منبع:بیوگرافی شهرام شکوهی

بیوگرافی شهرام شکوهی


پشتیبانی
  • چنانچه سوال یا اشکالی در مورد این مطلب دارید، همکاران ما 24 ساعته پاسخگوی شما هستند. تماس از خط ثابت با شماره: 9099070345
مشخصات و اطلاعات فایل
باکس دانلود