خواص برگ به لیمو

بدون دیدگاه

خواص برگ به لیمو

برگهای گیاه به لیمو بویی شبیه لیمو و طعمی تلخ و تند دارند و بخش دارویی گیاه را تشکیل میدهند. برگ به لیمو در طب سنتی طبیعتی گرم دارد. برخی از مهمترین خواص برگ به لیمو عبارتند از:

مهمترین خاصیت درمانی برگهای به لیمو خاصیت آرام بخش، تسکین دهنده اعصاب، در مان بی خوابی و ایجاد احساس نشاط است.
دمنوش تهیه شده از برگ به لیمو برای درمان سرماخوردگی مفید است.
یکی از مهمترین خواص برگ به لیمو تقویت معده است و مصرف آن برای درمان نفخ مفید است. به طور کلی مصرف دمنوش به لیمو بعد از غذا به هضم بهتر غذا کمک میکند. همچنین مصرف روزانه دمنوش برگ به لیمو برای درمان روده تحریک پذیر بسیار مفید میباشد.
مصرف برگ به لیو به صورت چای و دمنوش به تسکین سر درد، میگرن و رفع سرگیجه کمک میکند.
تنظیم متابولیسم و کمک به کاهش وزن از دیگر خواص برگ به لیمو است. دمنوش تهیه شده از برگهای به لیمو تنها ۲ کالری در هر وعده به بدن می دهد و ترکیب غنی از مواد ارگانیک آن روی بدن تاثیرات خوبی می گذارد که باعث می شود ریزه خوری ها که یکی از عوامل مهم چاقی است، کاهش یابد.
در طب سنتی از خواص برگ به لیمو برای تقویت حافظه استفاده میشده است.
استفاده از خواص آرمبخش برگ به لیمو به طور مستقیم با کاهش درد مفاصل و تسکین آن در ارتباط است، همچنین زمان بازسازی برای مفاصل آسیب دیده را سریع تر می کند که در درجه اول به علت عملکرد آنتی اکسیدانی قابل توجه برگهای این گیاه است.
دمنوش تهیه شده با برگهای به لیمو برای درمان و بهبود علایم آسم موثر است.
مصرف دمنوش به لیمو برای رفع تپش قلب بسیار مفید است.

طریقه مصرف برگ به لیمو (دمنوش به لیمو)

برای تهیه دمنوش برگ به لیمو ۳ تا ۱۰ گرم از برگهای خشک شده این گیاه را در نیم لیتر آبجوش دم کرده و روزانه چند استکان از آن را مصرف کنید. بهترین زمان مصرف چای به لیمو یک تا دو ساعت قبل از خواب است که باعث حس آرامش و ایجاد خواب آرام و راحت میگردد.

سایر کاربردهای برگ به لیمو

از برگ گیاه به لیمو علاوه بر مصارف دارویی، به عنوان نوعی ادویه خانگی در آشپزی و به منظور افزودن عطر و طعم لیمو به غذاهای درست شده با مرغ و ماهی، ترشیجات و سبزیجات، سُس های سالاد، مرباها، پودینگ، ماست یونانی و نوشیدنی ها استفاده می شود. همچنین به منظور درست کردن چای های گیاهی، یا همراه با اضافه کردن آن به چای معمولی و تهیه شربت کاربرد دارد.

اسانس به لیمو دارای خواص باکتری ‌کش و حشره‌کش بوده ، همچنین در عطرسازی از آن استفاده می‌شود.

خواص برگ به لیمو

گیاه شناسی درخت به لیمو

به لیمو یک گیاه معطر و به صورت درختچه ای به ارتفاع نیم تا یک و نیم متر است. این درختچه دارای برگ های کوچک و نوک تیز می‌باشد و در تابستان شکوفه هایی به رنگ ارغوانی و سفید تولید می‌کند. برگ های به لیمو بسیار زیبا و معطر هستند و یک گیاه بسیار عالی برای ایجاد یک باغ معطر می‌باشد، همچنین برگ ها خواص دارویی زیادی دارند که در تابستان جمع آوری و سپس آن ها را خشک کرده و به صورت دمنوش یا طعم دهنده مورد استفاده قرار میگیرد.

مضرات برگ به لیمو (موارد احتیاطی و منع مصرف)
با وجود گسترده بودن خواص به لیمو و خاصیت درمانی دمنوش این گیاه، در بیماران دچار نارسایی کلیوی و همچنین در دوران آبستنی و شیردهی باید از زیاده روی در مصرف دمنوش و چای به لیمو اجتناب کرد.

منبع:

خواص برگ به لیمو

خواص برگ به لیمو


پشتیبانی
  • چنانچه سوال یا اشکالی در مورد این مطلب دارید، همکاران ما 24 ساعته پاسخگوی شما هستند. تماس از خط ثابت با شماره: 9099070345
مشخصات و اطلاعات فایل
باکس دانلود