قرص ولبان چیست؟

بدون دیدگاه

قرص ولبان برای چیست؟

قرص ولبان چیست؟

قرص ولبان یا بوپروپیون یک داروی ضدافسردگی و آرامبخش است. از این دارو به‌ عنوان داروی کمکی برای ترک سیگار هم استفاده می‌شود. بوپروپیون پس از سرترالین، سیتالوپرام و فلوکستین چهارمین ضدافسردگی است که در آمریکا تجویز می‌شود. خوشبختانه مصرف این دارو موجب بروز مشکلاتی مثل افزایش وزن یا اختلالات جنسی در فرد نمی‌شود.

اگر از این دارو برای ترک سیگار استفاده کنید طی فرآیند ترک، ممکن است با علائم قطع مصرف نیکوتین مواجه شوید، این علائم شامل افزایش اشتها، افزایش وزن، مشکلات خواب، عدم تمرکز، کاهش ضربان قلب، میل شدید به سیگار، احساس اضطراب و بی‌قراری، افسردگی، خشم و ناامیدی می‌شود. ولبان به صورت قرص‌های ۵۰، ۱۰۰ و ۱۵۰ میلی‌گرمی موجود است.

نام‌های دیگر، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی
نام‌های دیگر
Bupropion, Wellbutrin, Wellbutrin XL, Wellbutrin SR, Zyban
موارد مصرف
درمان افسردگی
کمک به ترک سیگار
عوارض بی‌قراری، اضطراب، بی‌خوابی، تب، خشکی دهان، سردرد یا میگرن، سرگیجه، تکرر ادرار، تهوع و استفراغ، یبوست، افزایش تعریق و حساسیت‌های پوستی
تداخل دارویی کاربامازپین، فرآورده‌های حاوی نیکوتین، لوودوپا، ریتوناویر، الکل، لوودوپا، فنوتیازین‌ها و الکل

مقدار و نحوه مصرف قرص ولبان
میزان دقیق مصرف این دارو به دلیل حساسیت بالا، حتما باید توسط پزشک تعیین گردد. ممکن است شروع مصرف دارو با دوز کم باشد. توجه داشته باشید که در هنگام افزایش میزان دارو، نباید بیش از ۱۰۰ میلی‌گرم ظرف ۳ روز اول افزایش یابد.
نکاتی که در ارتباط با مصرف قرص ولبان باید بدانید
بی‌خوابی در شروع درمان را می‌توان با حذف دوز شبانه دارو، کاهش داد.
به دلیل افزایش ریسک خودکشی در بیماران افسرده، استفاده از این دارو در مراحل اولیه درمان تا زمان بهبودی بایستی با نظارت دقیق بیمار باشد.
استفاده از قرص ولبان در دوران بارداری و شیردهی، باید با نظر پزشک صورت گیرد.
این دارو در بیماران مبتلا به صرع، منع مصرف دارد.
در صورت مصرف همزمان فرآورده‌های حاوی نیکوتین برای ترک سیگار، مصرف داروی ولبان ممکن است باعث افزایش فشار خون شود.
چنانچه سابقه ابتلا به بیماری‌هایی نظیر تشنج، بیماری قلبی، فشار خون بالا، دیابت، بیماری کبدی یا کلیوی، اختلال دوقطبی یا سایر بیماری‌های روانی را داشته‌اید داروی ولبان را تنها با احتیاط و زیر نظر پزشک مصرف کنید.
این دارو در بیماران دچار بی‌اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی، نباید مصرف شود.
هر گونه علائم جدید مثل تغییرات خلقی یا رفتاری، اضطراب، حملات وحشت‌زده، خواب‌آلودگی، آشفتگی و بی‌قراری شدید را به پزشک خود اطلاع دهید. شاید نیاز به تغییر دارو داشته باشید.
در صورت داشتن هر گونه حساسیت دارویی، قبل از مصرف قرص ولبان پزشک را در جریان قرار دهید.
در مورد تمام شرایط پزشکی و داروهایی که استفاده می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است برخی داروها با این دارو تداخل داشته و یا میزان اثرگذاری آن را کم یا زیاد کنند.
درباره چگونگی قطع داروی ولبان با پزشک مشورت کنید. هیچ‌گاه این دارو را خودسرانه و به یکباره قطع نکنید.
در صورت فراموش کردن یک دوز دارو، به محض به خاطر آوردن دوز فراموش شده آن را میل کنید. اما اگر تقریبا زمان نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده، طبق برنامه منظم خود عمل کنید و مقدار دارو را دو برابر نکنید.
چنانچه به ترکیبات این دارو حساسیت دارید، آن را مصرف نکنید.
دارو را مطابق با دستور پزشک مصرف کرده و دوز دارو را بدون مشاوره با پزشک خود تغییر ندهید.
این دارو ممکن است تفکر یا واکنش شما را مختل کند. بنابراین به هنگام رانندگی یا هر فعالیت دیگری که نیاز به هوشیاری دارد احتیاط کنید.
فهرست تمامی داروهایی را که در حال استفاده از آن هستید (چه گیاهی و چه پزشکی) در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها میزان اثربخشی داروهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهند.
چنانچه با مصرف این دارو دچار تنفس سخت، تورم چهره، لب‌ها، زبان یا گلو شدید مصرف را قطع و به اورژانس مراجعه کنید. این موارد نشانه حساسیت بدن شما به داروست.
طی درمان با این دارو الکل مصرف نکنید؛ زیرا مصرف الکل با قرص ولبان ممکن است خطر ابتلا به تشنج را افزایش دهد.

درمان افسردگی با روش‌های طبیعی
علاوه بر مصرف داروهای شیمیایی، می‌توان با تغییر سبک زندگی به صورت طبیعی افسردگی را درمان کرد. این روش اگرچه کمی زمانبر است اما قطعا عوارض مصرف دارو را به همراه ندارد. برای آشنایی با روش‌های درمان افسردگی به صورت طبیعی به لینک‌های زیر بروید.

منبع:قرص ولبان چیست؟

قرص ولبان چیست؟


پشتیبانی
  • چنانچه سوال یا اشکالی در مورد این مطلب دارید، همکاران ما 24 ساعته پاسخگوی شما هستند. تماس از خط ثابت با شماره: 9099070345
مشخصات و اطلاعات فایل
باکس دانلود