عوارض قرص کابرگولین

بدون دیدگاه

عوارض قرص کابرگولین

قرص کابرلین یا کابولین و یا کابرگولین دارویی است برای کاهش سطح هورمون پرولاکتین در بدن و کنترل بیماری هایی ناشی از آن می باشد که در ادامه به همه این موارد خواهیم پرداخت.

موارد مصرف قرص کابرلین

قرص کابرلین برای درمان ترشح بالای هورمون پرولاکتین که منجر به بیماری های زیر می شود، تجویز شده تا این بیماری ها کنترل و یا حتی درمان گردند.

هایپرپرولاکتینمی
غده هیپوفیز هورمون پرولاکتین را ترشح می کند. این هورمون موجب تحریک و تولید شیر مادر بعد از زایمان می شود. افزایش سطح پرولاکتین در دوران شیردهی و بارداری کاملا طبیعی است. اما اگر به علت بیماری و یا مصرف بعضی از داروها سطح این هورمون افزایش یابد، بایستی هر چه سریعتر نسبت به درمان آن اقدام کرد.

در بعضی مواقع به علت وجود توموری در غده هیپوفیز که پرولاکتینوما نامیده می شود سطح هورمون پرولاکتین افزایش می یابد. معمولا این تومور خوش خیم می باشد و زنان بیشتر از مردان گرفتار این بیماری می شوند. به ندرت کودکان و نوجوانان دچار این بیماری می شوند. افزایش هورمون پرولاکتین موجب کاهش هورمون های جنسی در زنان و مردان می شود که این امر موجب نازائی، اختلالات جنسی و قاعدگی می شود.

پارکینسون
در این بیماری سلول های مغزی که دوپامین تولید می کنند، تحلیل رفته و شخص دچار بیماری های عصبی، ناتوان شدن در انجام کارها، لرزش عضلات، عدم تعادل، اختلال در حرف زدن و بلع می شود. این بیماری معمولا در سنین 40 تا 70 سالگی رخ می دهد و فرد را کم کم ناتوان می کند.

سندروم پای بی قرار
بیماری پای بی قرار یا آرال اس موجب اختلال در خواب می شود لذا شخص مبتلا در پاهای خود احساس مورمور شدن، گزگز، درد، سوزش می کند و بیمار برای رفع این حالات به ناچار پایش را تکان می دهد. این علائم بیشتر در ساق پا بروز می کنند. علائم این بیماری به هنگام بی تحرکی و استراحت تشدید می شوند.

آکرومگالی
در این بیماری اعضای بدن بیش از حد رشد می کنند. زیرا ترشح هورمون رشد توسط غده هیپوفیز افزایش می یابد و با گردش خون این هورمون به اعضای بدن می رسد و این امر موجب رشد زیاد آن ها می شود.

سندروم کوشینگ
در این بیماری ترشح هورمون آدرنوکورتیکوترپیک (ACTH) توسط غده هیپوفیز افزایش می یابد. این هورمون منجر به تولید هورمون کورتیزول در غدد فوق کلیه می شود. درنتیجه با افزایش ACTH سطح هورمون کورتیزول نیز زیاد می شود و این امر منجر به بیماری سندروم کوشینگ می شود. حتی ممکن توموری در عضوی که ACTH را تولید نمی کند، ایجاد شود. این تومورها ممکن است در ریه، تیروئید و یا لوزالمعده ایجاد شوند. این سندروم موجب افزایش چربی در بین شانه ها و پشت می شود و شخص اندامی بوفالویی پیدا می کند.

مکانیسم اثر کابرلین
قرص کابرلین یک آگونیست گیرنده D2 و D1 دوپامین و از مشتقات ارگو می باشد. این گیرنده های دوپامینی مغز را تحریک می کند در نتیجه ترشح پرولاکتین کاهش می یابد.
تداخلات دارویی
قرص کابرلین را نباید به طور همزمان با داروهای کاهش دهنده فشار خون، آنتاگونیستها‌ی دوپامین، قرص های ضدبارداری و داروهای منقبض کننده عروق مصرف کرد.

عوارض جانبی قرص کابرلین
مصرف قرص کابرلین ممکن است موجب بروز عوارض زیر شود.

در بخش اعصاب موجب سرگیجه، سردرد، پارستزی، خواب آلودگی، عصبانیت، اضطراب، افسردگی، ضعف و خستگی می شود.
در بخش قلب و عروق موجب افت فشار خون، کاهش فشار خون وضعیتی (عدم تغییر وضعیت به طور ناگهانی)، سنکوپ، طپش قلب و ادم محیطی (ورم اندام های بدن به علت تجمع آب در فضای میان بافت ها و زیر پوست) می شود.
اختلال در دید، خونریزی و گرفتگی بینی و پف کردن چشم ها مخصوصا زیر آن ها
در دستگاه گوارش موجب سوء ‌هاضمه، درد در شکم، اسهال، بی‌اشتهایی، نفخ و خشکی دهان می شود.
در پوست نیز علائمی مثل خارش، آکنه و حملات گر گرفتگی ایجاد می شود.
سایر عوارض: دیسمنوره (درد انقباضی در قسمت پایین شکم که در دوره های قاعدگی رخ می دهد)، افزایش و یا کاهش وزن، درد در پستان ها، افزایش یافتن میل جنسی.

موارد منع مصرف قرص کابرلین

در صورت داشتن مواردی مثل حساسیت به مشتقات داروی آرگوت، بالا بودن فشار خون در بارداری، قابل کنترل نبودن فشار خون، دوران شیردهی، اکلامپسی (تشنج در زنان به علت فشار خون بالا در دوران حاملگی)، اختلالات کبدی و فشار خون بسیار پایین، قرص کابرلین را مصرف نکنید.

نکته پایانی
داروی کابرلین را با شکم خالی مصرف کنید اما در صورت ایجاد ناراحتی های گوارشی می توان آن را بعد از غذا هم میل کرد.
تجویز، نحوه مصرف و مقدار دوز آن بایستی با نظر پزشک صورت گیرد.

منبع:عوارض قرص کابرگولین

عوارض قرص کابرگولین


پشتیبانی
  • چنانچه سوال یا اشکالی در مورد این مطلب دارید، همکاران ما 24 ساعته پاسخگوی شما هستند. تماس از خط ثابت با شماره: 9099070345
مشخصات و اطلاعات فایل
باکس دانلود