بیماری «سل» یک بیماری عفونی واگیردار است که توسط میکروب سل ایجاد می‌شود. هنگامی که میکروب سل وارد بدن شود، فرد آلوده می‌شود و چنانچه در بدن وی تکثیر یابد علایم بیماری که شامل سرفه، تب، کاهش وزن، کاهش اشتها، عرق شبانه، خستگی، ضعف بدن، تنگی نفس و درد قفسه سینه است، آشکار می‌شود.

آیا بیماری سل درمان دارد ؟

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، سل می‌تواند هر یک از اعضای بدن را مبتلا کند اما اغلب ریه‌ها را گرفتار می‌کند. میکروب سل از طریق صحبت کردن، عطسه، سرفه و خنده فرد بیمار در هوا منتشر شده و به دیگران منتقل می‌شود.

فردی که بیش از 2 هفته مبتلا به سرفه است مشکوک به سل ریوی است و باید برای انجام آزمایش خلط رایگان به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کند. چنانچه طبق نتایج بررسی، فرد بیمار باشد، باید حداقل 6 ماه تحت درمان رایگان و منظم دارو توسط پرسنل بهداشتی در نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی – درمانی قرار بگیرد.

سل مقاوم به دارو چیست؟

میکروب سل به سختی و آهستگی کشته می‌شود و این زمان حداقل 6 ماه است. قطع دارو یا مصرف نامنظم و ناکافی باعث می‌شود باکتری سل در بدن باقی بماند و در مقابل داروهای خاص سل مقاوم شوند. در این صورت با مصرف دارو میکروب سل از بین نمی‌رود و درمان با شکست روبرو می‌شود که نتیجه آن انتشار میکروب سل مقاوم در جامعه خواهد بود.

مقاومت دارویی سل عبارت است از کاهش اثر دارو و در درمان سل که عامل اصلی این مقاومت، مصرف ناصحیح و ناکافی داروست.

/ پرسش‌های متداول/

– آیا بیمار مبتلا به سل مقاوم، درمان می‌شود؟

شکل مقاوم بیماری سل بسیار وخیم‌تر از شکل معمولی این بیماری است و درمان آن طولانی‌تر، عوارض دارویی بیشتر و پرهزینه است و در برخی موارد درمان ناموفق است.

– آیا فرد مبتلا به سل مقاوم به درمان، بیماری را به دیگران منتقل می‌کند؟

بله. این فرد میکروب سل مقاوم را به خانواده، نزدیکان، همکاران و یا هر فرد دیگری که ساعاتی را با وی سپری می‌کند انتقال می‌دهد.

– چگونه می‌توان به وجود مقاومت دارویی در بیمار متبلا به سل پی برد؟

علیرغم درمان بیمار با داروهای خاص سل، بیماری بهبود نمی‌یابد و تشخیص مقاومت دارویی توسط پزشکان متبحر و آزمایشات تخصصی امکان پذیر خواهد بود.

– چگونه می‌توان از ایجاد مقاومت دارویی در بیماری سل پیشگیری کرد؟

بهترین راه پیشگیری از ایجاد سل مقاوم به درمان، مصرف صحیح و کامل دارو تحت نظارت مستقیم روزانه پرسنل بهداشتی است که خوشبختانه با وجود شبکه‌های بهداشتی درمانی این امکان فراهم شده که بیماران در نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی – درمانی تحت درمان رایگان قرار گیرند.

در پایان باید تاکید کرد که در صورت مشاهده فرد مبتلا به سل لازم است وی را جهت دریافت کامل و رایگان دارو به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی ارجاع کنید.

منبع:آیا بیماری سل درمان دارد ؟

آیا بیماری سل درمان دارد ؟


پشتیبانی
  • چنانچه سوال یا اشکالی در مورد این مطلب دارید، همکاران ما 24 ساعته پاسخگوی شما هستند. تماس از خط ثابت با شماره: 9099070345
مشخصات و اطلاعات فایل
باکس دانلود