این مطلب توسط تیم زوم ارز تهیه و ارائه شده است. چنانچه قصد دارید اطلاعات تخصصی در زمینه بلاکچین و رمز ارزها دریافت کنید، می‌توانید به وبسایت آموزشی و خبری زوم ارز رجوع کنید.

مقدمه

رمز ارز ترون عبارت است از یک سیستم عامل غیر متمرکز و صد البته مبتنی بر بلاکچین که قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند را ارائه می‌دهد. اکوسیستم ترون برای دستیابی به اجماع از مکانیسم اثبات سهام یا به اختصار PoS استفاده می‌کند. مکانیسم اثبات سهام در مقایسه با مکانیسم قدیمی‌تر اثبات کار (PoW) که در ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین به کار می‌رود، مزایای مهمی را به ارمغان می‌آورد. ترونیکس (Tronix) توکن بومی اکوسیستم ترون است که با نماد TRX شناخته می‌شود.

ترون در مارس سال 2014 میلادی توسط جاستین سان پا به عرصه وجود گذاشت. بنیاد ترون که یک تشکیلات غیر انتفاعی واقع در سنگاپور است، در همان سال تأسیس شد. این سازمان از سال 2017 مسئولیت نظارت و مدیریت توسعه اکوسیستم ترون را عهده‌دار شده است. لازم به ذکر است که ترون یک شبکه نرم‌افزاری منبع باز است. توکن TRX در اصل یک توکن مبتنی بر شبکه بلاکچین اتریوم (ERC-20) بود؛ اما در سال 2018 تصمیم گرفته شد که از بلاکچین مخصوص خود این اکوسیستم استفاده شود.

ارز دیجیتال ترون چیست؟

شبکه ترون به واسطه استفاده از فناوری بلاکچین و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (dApps) متعهد شده است که تمرکززدایی اینترنت را به پیش ببرد. شبکه ترون در سپتامبر 2017 رسماً آغاز به کار کرد و از زمان راه‌اندازی مین نت (Mainnet) خود در سال 2018 توانسته است که عملکرد عالی خود را حفظ کند.

بنیاد ترون در ژوئیه 2018 بیت تورنت را به عنوان یک برند پیشگام در حوزه سرویس‌های غیر متمرکز با دارا بودن نزدیک به 100 میلیون کاربر فعال ماهانه خریداری کرد. پس از آن، BitTorrent با اکوسیستم ترون ادغام شد. علاوه بر این، شبکه رمز ارز ترون دارای بیشترین میزان گردش استیبل کوین‌ها به صورت جهانی است. TRON توانست در آوریل 2021 از تتر بر روی شبکه اتریوم پیشی بگیرد. پس از تمرکززدایی کامل شبکه ترون، این اکوسیستم در دسامبر 2021 به طور کامل به یک سازمان نامتمرکز خودگردان (DAO) تحت کنترل جامعه کاربران و توسعه‌دهندگان تبدیل شد.

بنیاد ترون که اغلب با نام TRX نیز شناخته می‌شود، همچنانکه اشاره شد، توکن ترونیکس را به عنوان توکن بومی پروتکل ترون منتشر کرده است. در این شبکه بلاکچین، توکن‌های ترونیکس یا همان TRX به عنوان واحد اصلی حساب‌های مختلف عمل می‌کنند. ارزش تمامی کوین‌های دیگر موجود در بستر شبکه ترون از توکن TRX مشتق می‌شود. سایر توکن‌های موجود بر روی شبکه ترون عبارتند از:

  • بیت تورنت (BTT)
  • جاست (JST)
  • یو اس دی کوین (USDC)
  • یو اس دی تتر (USDT)
  • NFT ها

همه توکن‌های مبتنی بر شبکه TRC از TRX به عنوان واسطه‌ای برای تبادل ارزش استفاده می‌کنند. TRX از چندین سناریوی کاربردی برای هدایت تراکنش‌ها و اپلیکیشن‌ها در بستر این زنجیره استفاده می‌کند و به این ترتیب، اتحاد موجود در کل اکوسیستم ترون را حفظ می‌کند. اگرچه برخی‌ها به فقدان نوآوری در پروژه ترون نقد دارند، اما بسیاری دیگر استفاده از ویژگی‌هایی که قبلاً جواب خود را پس داده‌اند، ستایش می‌کنند.

شایان ذکر است اگر قصد خرید و فروش ترون را دارید می‌توانید تحلیل ترون را به صورت روزانه در سایت زوم ارز مشاهده نمایید.همچنین می توانید صرافی قیمت ترون را در صرافی های داخلی مشاهده کنید که برای این کار بر روی لینک مقایسه قیمت صرافی های ارز دیجیتال کلیک نمایید.

عملکرد رمز ارز ترون

اگرچه ترون در حال حاضر یک کوین جداگانه است، اما چنانکه گفته شد، در ابتدا یک توکن ERC-20 مبتنی بر اتریوم بود. عملکرد شبکه ترون بر چند اصل استوار است. اولین اصلی که شبکه ترون بر پایه آن بنا نهاده شده است، عدم تمرکز یا تمرکززدایی است. کلیه داده‌های موجود بر روی بلاکچین رمز ارز ترون آزاد هستند و هیچ مرجع مرکزی داده‌ها را کنترل نمی‌کند. تولیدکنندگان محتوا در این شبکه می‌توانند در قبال ارسال محتوای خود به عنوان پاداش توکن TRX دریافت کنند.

ترون بر خلاف رسانه‌های اجتماعی سنتی از ابزارها و پروتکل‌هایی برای ارائه محتوا به کاربران خود استفاده می‌کند که نیازی به مجوز ندارند. علاوه بر اپلیکیشن‌های غیر متمرکز، از ترون در پروژه‌های مالی مبتنی بر قرارداد هوشمند نیز استفاده می‌شود. از آنجایی که ترون یک اکوسیستم منبع باز است، رشد پیوسته آن در طول زمان دور از انتظار نخواهد بود.

به علاوه، این امکان برای کاربران وجود دارد که توکن‌های خودشان را در بستر شبکه ترون ایجاد کنند. کاربران سپس می‌توانند از این توکن‌ها در اپلیکیشن‌های غیر متمرکز خودشان استفاده کنند. توکن بومی شبکه ترون از این توکن‌هایی که جدیداً ایجاد شده‌اند، پشتیبانی می‌کند.

آخرین مرحله در طرح توسعه شبکه ترون شامل پشتیبانی از بازی‌هایی می‌شود که بر روی بلاکچین ترون ایجاد می‌شوند. این بازی‌ها کاملاً غیر متمرکز هستند و چنانچه بازی‌ها برای کاربران لذت‌بخش باشند، آن‌ها می‌توانند مستقیماً به سازندگان پاداش دهند.

ترون به واسطه مکانیسم اجماع اثبات سهام نیابتی کار می‌کند. 27 ولیدیتور به عنوان نماینده برتر وظیفه دارند که اعتبارسنجی تراکنش‌ها را جهت حفظ تاریخچه تراکنش‌ها به انجام برسانند. این نمایندگان برتر هر شش ساعت یکبار انتخاب می‌شوند و در ازای خدماتی که ارائه می‌دهند به عنوان پاداش توکن TRX دریافت می‌کنند. هر 3 ثانیه یک بلاک جدید به زنجیره اضافه می‌شود و پاداش هر بلاک جدید 32 عدد توکن TRX است.

مکانیسم اثبات سهام نیابتی ترون

بر خلاف مکانیسم اثبات سهام سنتی، در سیستم اثبات سهام نیابتی (DPoS) رمز ارز ترون تنها گره‌های منتخب هستند که می‌توانند بلاک‌های تراکنش‌ها را تأیید کنند. همانطور که در بالا اشاره شد، در اکوسیستم ترون 27 نماینده برتر به عنوان ولیدیتور بلاک‌های جدید را تأیید و به زنجیره اضافه می‌کنند. این نمایندگان توسط جامعه‌ای از کاربران انتخاب می‌شوند که توکن‌های TRX خود را استیک می‌کنند. باید اشاره کرد که کل این فرآیند توسط یک DAO (سازمان نامتمرکز خودگردان) انجام می‌شود و هیچ نهاد مرکزی در آن دخالت ندارد.

اهداف و ویژگی‌های رمز ارز ترون

ترون به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروتکل‌های نامتمرکز مبتنی بر بلاکچین در صدد ایجاد یک سیستم سرگرمی با محتوای آزاد و فناوری ذخیره‌سازی توزیع شده است. شبکه ترون به کاربران اجازه می‌دهد که آزادانه داده‌ها را انتشار دهند، ذخیره کنند و مالک داده‌ها باشند. کاربران به این طریق می‌توانند در قالبی نامتمرکز و مستقل راجع به توزیع محتوا تصمیم‌گیری کنند.

حل مشکل محتوای سرگرمی متمرکز شاید یکی از اهداف خرد شبکه ترون باشد، اما این شبکه بلاکچین در سطح کلان هدف بسیار بزرگ‌تری را دنبال می‌کند. ترون در سطح کلان این هدف را دنبال می‌کند که نحوه تعامل ما به عنوان یک جامعه جهانی از طریق اینترنت و بلاکچین به عنوان یک کل در اکوسیستمی واقعاً نامتمرکز را تغییر دهد. در ادامه به سه ویژگی مهمی اشاره شده است که ترون را از سایر بلاکچین‌های رمز ارزی متمایز می‌کند.

سرعت بالا در تراکنش‌ها

اگرچه ترون سریع‌ترین بلاکچین موجود در دنیای کریپتو نیست، اما یکی از سریع‌ترین شبکه‌های بلاکچین به شمار می‌رود. ترون با سرعت 2,000 تراکنش در ثانیه (TPS) می‌تواند در کمتر از سه ثانیه بلاک جدیدی به زنجیره اضافه کند. از همین رو، بلاکچین رمز ارز ترون بسیار کاربرپسندتر از بلاکچین‌هایی مثل بیت کوین و اتریوم است. سرعت بالای تراکنش‌ها نقش به سزایی در کاربرد پایه و اولیه شبکه ترون به عنوان یک پلتفرم توزیع محتوا و سرگرمی ایفا می‌کند.

موارد استفاده منحصربه‌فرد

ترون یک بلاکچین بسیار تطبیق‌پذیر است که از آن می‌توان برای ارسال رمز ارز، امور مالی غیر متمرکز (دیفای) و سوآپ کردن توکن‌های مختلف استفاده کرد. با وجود این، مورد استفاده اصلی بلاکچین ترون عبارت است از توزیع غیر متمرکز محتوا و سرگرمی. این موضوع باعث تمایز بلاکچین ترون با دیگر بلاکچین‌های رقیب می‌شود و آن را به یک رقیب جدی برای سایرین در دنیای شبکه‌های بلاکچین بدل می‌کند.

نقشه راه توسعه دقیق

در مقابل دیگر پروژه‌های ارز دیجیتال که اغلب نقشه راه مبهم دارند یا اصلاً نقشه راه ندارند، شبکه ترون دارای نقشه راه توسعه دقیق و مستدل است. پس از پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز مراحل توسعه اولیه، ترون در تلاش است که بتواند به یک اکوسیستم سرگرمی و میزبانی محتوا منحصربه‌فرد تبدیل شود. همین موضوع ترون را به گزینه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذاری در آینده نیز تبدیل می‌کند.

پیش‌بینی قیمت رمز ارز ترون برای آینده

ارزش ارز دیجیتال TRX عمدتاً به بازار اپلیکیشن‌های غیر متمرکز بستگی دارد. عملکرد این رمز ارز محبوب نهایتاً تحت تأثیر دو فاکتور است که عبارتند از عملکرد مالی بازار اپلیکیشن‌های نامتمرکز در آینده و موفقیت رقبای ترون مانند ای او اس.

پلتفرم‌هایی مانند EOS تا حد زیادی متمرکز بر صنعت سرگرمی دیجیتال هستند و چارچوب‌هایی را در جهت توسعه اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (dApps) و پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند ارائه می‌دهند. اما با بهبود عملکرد شبکه ترون، انتظار می‌رود که جذابیت این توکن برای سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند. از همین رو، افزایش ارزش رمز ارز ترون و حجم معاملات آن در سال‌های آتی دور از انتظار نیست.

ترون توانسته است حضور خود را در بازار تثبیت کرده و به یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال در سراسر جهان تبدیل شود. محبوبیت TRX در درجه نخست به مزایای بسیار آن برمی‌گردد. با استفاده از شبکه ترون، توسعه‌دهندگان می‌توانند شبکه کسب و کارشان را گسترش دهند. ترون با افزایش دسترس‌پذیری قراردادهای هوشمند در صدد آن است که خود را از رقبا متمایزتر کند.

در زمان نگارش این مطلب، ارز دیجیتال TRX با قیمت 0.066 دلار داد و ستد می‌شود و حجم معاملات آن در 24 ساعت گذشته به بیش از یکصد و پنجاه و پنج میلیون دلار می‌رسد. ترون در حال حاضر با ارزش بازار کل حدوداً 6 میلیارد دلار در رتبه پانزدهم در میان برترین ارزهای دیجیتال بازار جای دارد.

در جدول زیر می‌توانید پیش‌بینی قیمت ترون برای سال‌های آینده را ملاحظه کنید. توجه داشته باشید که ارائه این ارقام صرفاً بر اساس اندیکاتورهایی مثل میانگین متحرک، MACD، RSI، خطوط روند و فیبوناچی اصلاحی انجام شده است.

سال کمترین قیمت بیشترین قیمت
2023 0.08 دلار 0.10 دلار
2024 0.13 دلار 0.16 دلار
2025 0.20 دلار 0.23 دلار
2026 0.26 دلار 0.30 دلار
2027 0.33 دلار 0.36 دلار
2028 0.40 دلار 0.43 دلار
2029 0.46 دلار 0.50 دلار
2030 0.53 دلار 0.56 دلار

معرفی صرافی‌ها و کیف پول ارز دیجیتال ترون

شما دو راه اصلی برای ذخیره کردن و نگهداری توکن‌های TRX دارید که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. چنانچه تازه‌کار هستید و قصد خرید و نگهداری مقدار کمی TRX دارید، می‌توانید از کیف پول‌های نرم‌افزاری استفاده کنید. در غیر این صورت، توصیه می‌شود که از ولت‌های سخت‌افزاری برای افزایش ضریب امنیتی دارایی‌های رمز ارز ترون خودتان استفاده کنید.

از آنجایی که ولت‌های سخت‌افزاری به صورت آفلاین در دسترس هستند، نگرانی از بابت حملات آنلاین، هک شدن و مسائلی از این قبیل نخواهید داشت. در ادامه تعدادی از بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مختلف را برای نگهداری توکن TRX معرفی خواهیم کرد.

کیف پول نرم‌افزاری کیف پول سخت‌افزاری
Tron Wallet Trezor Wallet
Tronscan Wallet Ledger Nano X
Guarda Ledger Nano S
Atomic Wallet ELLIPAL
Exodus CoolWallet Pro
Trust Wallet
TronWallet.me

صرافی‌های ارز دیجیتال پلتفرم‌های آنلاینی هستند که خریداران و فروشندگان مختلف را به همدیگر متصل می‌کنند و به این طریق بازاری برای داد و ستد آن‌ها ایجاد می‌شود. امروزه صرافی‌های متعددی هستند که خدمات معاملاتی را برای کاربران شبکه ترون ارائه می‌دهند. این خدمات در صرافی‌های مختلف از خدمات پایه مثل خرید و فروش گرفته تا مواردی مثل استیکینگ و لندینگ و غیره متفاوت هستند. در زیر به چند مورد از برترین صرافی‌های TRX اشاره شده است.

  • eToro
  • Bitstamp
  • OKX
  • Coinbase
  • Kucoin
  • Bybit
  • BitPanda
  • HitBTC
  • Binance
  • OKEx

منبع: زوم ارز

Zoomarz.com


پشتیبانی
  • چنانچه سوال یا اشکالی در مورد این مطلب دارید، همکاران ما 24 ساعته پاسخگوی شما هستند. تماس از خط ثابت با شماره: 9099070345
مشخصات و اطلاعات فایل
باکس دانلود